Recensie: Strapping Young Lad - Alien (Century Media) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 22 maart 2005
Strapping Young Lad - Alien (Century Media) (CD) De Canadese multi-instrumentalist Devin Townsend heeft nooit een geheim gemaakt van zijn manische depressiviteit, die medio jaren negentig de aanleiding vormde voor de oprichting van het ongenadig heftige Strapping Young Lad. Wanneer in 2000 - inmiddels heeft SYL twee studioplaten op zijn naam staan - onder zijn eigen naam het album 'Physicist' verschijnt geeft hij echter te kennen dat het met behulp van medicatie flink is opgeklaard in zijn voorheen zwaar bewolkte bovenkamer.

Goed nieuws, ware het niet dat daarmee ook de voedingsbodem voor Strapping Young Lad is weggevallen. Of beter gezegd, daarmee is zijn uitlaatklep overbodig geworden. Na verloop van tijd beginnen de donkere wolken toch weer samen te pakken in zijn hoofd, voornamelijk door de aanslagen op die beruchte elfde september in 2001 en de algehele staat van angst en onrust die de wereld daarna stevig in zijn greep heeft. Dankzij Bin Laden en zijn Al Quaida is de draad dus weer opgepakt en heeft de band, na de titelloze 'comebackplaat' uit 2003, alweer een vierde album afgeleverd, kortweg 'Alien' genaamd.

Een album dat naadloos aansluit op zijn drie pulveriserende voorgangers. Geruggensteund door de feilloze ritmesectie, bestaande uit drumbeest Gene Hoglan en basmonster Byron Stroud, en gitaarbeul Jed Simon, raast en tiert Hevy Devy andermaal als een krankzinnige, zijn innerlijke demonen de deur wijzend. Zoals we van SYL gewend zijn, wordt er een kamerbrede geluidsmuur opgetrokken - ditmaal rijkelijker volgepropt met samples dan voorheen - en is de totaalsound wederom even geschift als kakofonisch.

De enige daadwerkelijke verrassing op 'Alien' is het ingetogen 'Two Weeks', dat in schril contrast staat met alle razernij en waarin de kolossale 'wall of sound' wordt ingeruild voor een minimalistische Pink Floyd-benadering. Zolang de mentale crises van de heer Townsend uitstekende langspelers als deze voortbrengen, is het te hopen dat het noodweer in zijn hoofd nog lang aanhoudt.

92

MP3 'Shitstorm'

Website Strapping Young Lad