Recensie: Usurper - Cryptobeast (Earache) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 11 maart 2005
Usurper - Cryptobeast (Earache) (CD) Het enige dat ik tot op heden kende van Usurper is het debuut uit 1995, getiteld 'Diabolosis' - wat mij altijd in de oren heeft geklonken als een of andere infernale SOA. Usurper was destijds een bij vlagen, op zijn zachts gezegd, onstrakke band, die 'true' zijn en het omhelzen van metal-clichés duidelijk hoger had zitten dan fatsoenlijke instrumentbeheersing. Vooral het drumwerk is op die eersteling meer dan eens lachwekkend belabberd.

Inmiddels zijn we tien jaar, een EP en vier full-lengths verder en, zo blijkt, de tijd heeft z'n helende werking gedaan voor de Usurpers. Vandaag de dag speelt dit diabolische vijftal loeistrakke, licht ontvlambare death/black/thrash metal, waar feitelijk geen speld tussen te krijgen is. In vergelijking met een decennium terug is met name het drumwerk aanzienlijk verbeterd. De op het nest teruggekeerde Apocalyptic Warlord - niet z'n echte naam, lieve kinderen - spijkert op 'Cryptobeast' van A tot Z namelijk zo strak als een Zwitsers klokwerk.

Toegegeven, originaliteit is niet besteed aan deze verstokte thrashkoppen en clichématigheden zijn bij Usurper nog immer aan de orde van de dag. Evil koosnaampjes als Jon Necromancer, Dan Tyrantor en Apocalyptic Warlord, het niet kijken op een herkauwde riff meer of minder en de uber true meezinger 'Kill For Metal' spreken wat dat betreft boekdelen. Prik voor gebruik dus even door het 'hell bent for leather-imago' heen en wat overblijft is een goede, onderhoudende metalplaat.

77

Website Usurper