Recensie: Slapshot - Tear It Down (Thorp/GSR) (MCD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 22 februari 2005
Slapshot - Tear It Down (Thorp/GSR) (MCD) Na twintig roerige jaren een boegbeeld en beschermheer van pure old school hardcore te zijn geweest, hebben de veteranen van Slapshot eind vorig jaar de handdoek in de ring gegooid. Deze beslissing is niet bepaald van harte tot stand gekomen. Onder andere bedreigingen (van individuen die actief zeggen te zijn in de hardcorescene) aan het adres van het gezin van zanger Jack Kelly alias Choke, hebben hen tot dit besluit doen komen. Het heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de nijdige toon van het toepasselijk getitelde 'Tear It Down'.

De zeven authentiek klinkende tracks vlammen als vanouds en zijn consequent enorm pissed off volgeschreeuwd door frontbeest Choke. Nou staat de beste man er al niet om bekend als iemand die om de hete brij heen draait, maar dit keer is niemand veilig voor zijn vijandige sneren. Ondubbelzinnige songtitels als 'Fuck New York' en 'Rap Sucks' laten niets aan de verbeelding over en zijn typische wie-de-schoen-past-trekke-hem-aan-gevallen. Terwijl in het afsluitende 'Hardcore Rules' de wijsneuzige hardcore-snotapen een draai om de oren krijgen: "What the fuck is old school, if you're only 21?" De productie van de MCD is geheel overeenkomstig de sound van Slapshot: rauw, ongepolijst en eerlijk.

Als bonus is trouwens twintig minuten durend zogenaamde 'enhanced video footage' toegevoegd, bestaande uit interviews met de band en twee ('Step On It' en 'Firewalker') lekker chaotische, maar alleszins knallende live-tracks, waar een bloedfanatiek Slapshot 'in full action' te bewonderen is. Of deze MCD werkelijk het einde van Slapshot betekent - rond '97 gaf de band er ook al eens de brui aan, waarna de draad toch weer opgepakt is - zal de tijd moeten uitwijzen. Mocht dit echter het geval zijn, dan heeft de toegewijde fan aan 'Tear It Down' in ieder geval een waardige laatste release en kan hij of zij trots terugkijken op 'zijn bandje'.

86

Website Slapshot