Recensie: Darkside - Cognitive Dissonance (Season Of Mist) (CD)
Darkside - Cognitive Dissonance (Season Of Mist) (CD) Drie jaren zijn er verstreken tussen het verschijnen van het album 'Evolution' en de opvolger 'Cognitive Dissonance' en – om maar meteen met de deur in huis te vallen – het resultaat is ronduit teleurstellend. En dit, terwijl ik “Evolution” een hele goede plaat vond en vind, al is bijna niemand dat met me eens.

Een van de redenen is het vertrek van zanger Peter Durst. (geen familie, denk ik) Zijn zwaardere stemgeluid was een stuk beter te pruimen dan dat van zijn vervanger en bassist Peter Bohm. Hij heeft een meer krijserige stem en mede daardoor heeft het geluid dat deze doom/thrash/death metalband produceert een lichte black metalfeel en een stuk minder impact gekregen.

Ook aan het songmateriaal schort het een en ander. Als het album (net als op 'Evolution') opent met een instrumentaaltje is er nog geen vuiltje aan de lucht. Als daarna echter de eerste song 'Legend Of The Gods' de speakers uitbanjert is het huilen met de pet op. Het betreft een rommelig allegaartje van hakkelende riffs, zweverige toetsen en de eerder genoemde teleurstellende vocalen.

Dit ontzettend chaotische nummer is helaas behoorlijk representatief voor het gehele album. Het gebruik van toetsen gaf het voorlaatste wapenfeit nog een zekere meerwaarde. Ditmaal zijn deze eerder irritant te noemen en doen ze me meer denken aan het keyboardgeluid van een willekeurig gospelkoortje en daar veranderen evil songtitels als 'Hear Evil, Speak Evil, Do Evil' en 'Pontifex 666' geen ene mallemoer aan. Afgezien van het citaat van Jim Morrisson dat het nummer 'Hymn For The Chosen Ones' inluidt en het redelijke 'Mechanical Landscape', is dit album alles behalve bevredigend te noemen.

59