Recensie: Skeletor – Hellfire Rock Machine (Go Nuts) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 5 januari 2005
Skeletor – Hellfire Rock Machine (Go Nuts) (CD) De Amerikaanse 'poser' rock n' roll kreeg in het begin van de jaren negentig een ongewild zeemansgraf. Gewikkeld in een laken vol glitters en glamours koerste het door gebrek aan inspiratie en door drank verteerde lichaam dwars door de geluidsgolven richting zeebodem. Ook de opkomst van de Seattle-grunge was debet aan de teloorgang van dit eens zo populaire genre. Tevens werkte de belachelijke soap rond Über poser Axl Rose en zijn mannen niet echt mee aan het imago van deze stroming.

Maar waar het lichaam wegzonk is de geest rond blijven dwalen, om hier en daar nog via bandjes van zich te doen laten spreken. Zo bleven er altijd bands die met hun muziek sporadisch een 'cd'tje van de maand' scoren. En met bands als the Hellacopters, Velvet Revolver en een mogelijk terugkeer van Guns N´ Roses is een wederopstanding van de glamourige rock n' roll wellicht ietwat voorbarig, maar zeker niet uitgesloten.

Het uit Hamburg afkomstige Skeletor draagt met zijn tweede plaat in ieder geval positief bij aan de hoop die aan de horizon gloort. De elf tracks zijn goed geproduceerd, al ligt teveel netheid op de loer. Soms is de productie iets te vlak en mag het wel wat ruwer. Tekstueel geïnspireerd door de Hamburgse Reeperbahn vliegt de ene na de andere tekstuele 'Teenage Babe' je gepassioneerd om de oren, maar dat hoort er bij.

Geen vernieuwende of originele release, wel een sterke plaat, die menig ouwe rocker zal bevallen. En voor de wat jongere door rock bedorven jeugd is dit album van Skeletor een leerzame geschiedenisles.

80

MP3 'Trust Nobody'

Website Skeletor