Recensie: Bambix – Club Matuchek (Go Kart)
Gepost door Gerco Zwiers op zondag 2 januari 2005
Bambix – Club Matuchek (Go Kart) Dik vijftien jaar punkt het Nijmeegse Bambix er al op los. Onder leiding van Willia (Wick) van Houdt speelt de band elk jaar op vele podia. Zelfs (onder meer) in een land als Brazilië. En dat lukt je echt niet als je simpele, betekenisloze muziek maakt. In Nederland is deze band echter nooit echt doorgebroken. Na deze plaat een paar keer te hebben geluisterd, vind ik dat gewoon onbegrijpelijk.

Mijn ziel is niet erg bekend met punk en toen ik deze cd ter bespreking kreeg aangeboden, deed ik deze huiverend in mijn cd-speler. Vanaf de eerste song heb ik echter direct het gevoel naar een erg toffe plaat te luisteren. 'Club Matuchek' doet een beetje aan als een mix tussen Green Day en K’s Choice. Zonder ergens clichématig of als een rip off te klinken.

Ook mensen die niet direct met dit genre bekend zijn, zouden deze plaat zeker een keertje moeten gaan luisteren. 'Club Matuchek' is een lekker vet geproduceerde plaat: alles klopt, qua productie en dat komt de muziek zeker ten goede. Daarnaast is de zang echt fantastisch. Naast te gekke zanglijnen, is de zangeres van Bambix ook niet vies van een ruige schreeuwpartij. Het stemgeluid is ruw, maar toch warm en dat is zeer prettig.

Tekstueel is het ook allemaal wonderschoon en aan alles voel je dat het gewoon recht uit het hart komt. Een nummer als 'So Sorry Song' doet me daadwerkelijk wegsmelten, kippenvel. Terwijl je met het superstrakke 'No. 1', onder begeleiding van de woorden 'Success Sucks Ass!', juist wordt weggeblazen. Ik kan er wel meer woorden aan smerig gaan maken, maar dit is gewoon simpel zat. Het maakt geen fuck uit naar welke muziek je luistert. Als het welgemeend is en recht uit het hart komt, zoals bij Bambix, dan komt het over. Dan klopt het.

85

MP3 'Leaking Fuel'

Website Bambix