Recensie: Compactjustice? - Stand Up In Your Nomansland (I.C.) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op zondag 2 januari 2005
Compactjustice? - Stand Up In Your Nomansland (I.C.) (CD) De hard(- en metal)coregronden liggen er bij onze Oosterburen al geruime tijd buitengewoon vruchtbaar bij. Daar zijn niet alleen al een flink aantal smaakmakers (Heaven Shall Burn, Fear My Thoughts, Caliban) uit voortgekomen, ook levert het een schijnbaar onophoudelijke stroom 'nieuw vlees in de kuip' op.

Ook Compactjustice? is afkomstig uit Duitsland en weet met dit album positief op te vallen in de overdaad aan releases. Temeer daar het materiaal op 'Stand Up In Your Nomansland' van een heel andere orde is dan dat van hun eerdergenoemde landgenoten. In plaats van zich in de drukbevolkte hoek van de gitaargerichte metalcore op te houden, smeedt dit kwartet diverse hardcore-varianten tot een behoorlijk interessant en zelfs vrij origineel bandgeluid.

De sound van Compactjustice? doet op het eerste gehoor vrij old school en basic aan, zelfs licht neigend naar oude Britse punk. Onder meer door het vrij Brits klinkende accent, dat doorklinkt in de vocalen van zangvogel Sven - en da's toch knap voor een Duitser! - maar dan zonder het 'oude vertrouwde' rechttoe-rechtaan.

De werkwijze van deze heren is wat avontuurlijker en experimenteler van aard. Kort door de bocht zou je Compactjustice? kunnen beschrijven als een At The Drive-Inn, die zich over punk heeft ontfermd. Doe ik de band daarmee tekort? Ja, eigenlijk wel. Want feitelijk dekt geen van de legio 'muzikale hokjes' de lading volledig. Een goede zaak dus, al moet me wel van het hart dat ik een speelduur van net tweeλntwintig minuten wel heel erg karig acht voor een volwaardig album. En dan beweren dat Nederlanders altijd zuinig zijn.

77

Website I.C Recordings/Compactjustice?