Recensie: Squad 21 – Skullduggery (Go Nuts) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 17 december 2004
Squad 21 – Skullduggery (Go Nuts) (CD) In de verdorven maatschappij der punkers is het eigenlijk onmogelijk om nog met een originele plaat aan te komen. Zo is ook 'Skullduggery' van Squad 21 vooral gebaseerd op de ouwe punk van begin jaren tachtig. Sterker nog, de meeste nummers stammen zelfs uit die tijd. Deze tracks zijn door Gus Chambers (zanger Grip inc.) opnieuw onder handen genomen om ze definitief plaat te zetten.

De nummers stammen uit zijn ‘The Squad’- en ‘21 Guns’-periode en zullen de punkers onder ons best kunnen bekoren. In krap een half uurtje worden veertien nummers door je speakers gedrukt. De productie is rauw, zoals het hoort en alles duidt erop dat er veel aandacht aan alle aspecten van de plaat is besteed. Zonder een mijlpaal of klassieker te worden staan er toch genoeg leuke nummertjes op 'Skullduggery'. Al ben ik zelf van mening dat de plaat pas echt bij het nummer '21 Guns' op gang komt. En dan zit je toch al goed en wel halverwege de plaat.

Eigenlijk vraag ik me bij dit soort projecten altijd af of de mensheid hier echt wel op zit te wachten. Maar aan de andere kant: als iets goed in elkaar steekt, is er meestal wel een markt voor. Zelfs nu de economische malaise doorzet en label na label de afgrond in duikt.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met Squad 21. Willen de heren alleen een paar extra centjes bij elkaar sprokkelen, of wordt er ook daadwerkelijk een vervolg, in de vorm van een tour, aan deze plaat gegeven? Het is wel de naam van Chambers die het moet gaan doen. Want als dit een nieuw bandje zou zijn, betwijfel ik of de cd het hoofd boven de troebele wateren van de platenindustrie zou weten te krijgen.

75

MP3 'Rubber Suzie'

Website Squad 21