Recensie: Krisiun - Bloodshed (Century Media) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 17 november 2004
Krisiun - Bloodshed (Century Media) (CD) In het decennium dat de band inmiddels meedraait heeft Krisiun zich vooral geprofileerd als een ambassadeur van de aanpak 'snel-sneller-snelst'. Het is uitgegroeid tot hun handelsmerk en heeft in thuisland Braziliλ in meer of mindere mate model gestaan voor bands als Abhorrence, Horned God en Raebelliun. Zouden de drie zwartharige Braziliaantjes van Krisiun iets teveel aan de waterpijp hebben gelurkt in de oefenruimte?, is dan ook mijn eerste gedachte, wanneer ik de nieuwe tracks op 'Bloodshed' hoor.

Verschrikte zielen die vrezen dat Krisiun overgestapt is naar reggae, kunnen gerust zijn. De anders zo woest razende death metal is nog steeds woest, maar raast eenvoudigweg een stukkie minder. Wat mij betreft een goede zet. Mid-tempo staat deze gasten namelijk ook prima. Door wat meer temposoorten toe te laten, weet Krisiun zijn van nature ruige agressie een stuk beter te kanaliseren, waar de nummers des te effectiever van worden.

Deze andere werkwijze, die in 'Visions Beyond' en 'Voodoo' eigenlijk wel Sepulturesk aandoet, levert acht uiterst vette, uitgebalanceerde en toch wel verrassende tracks op. Er staan overigens twaalf nummers op 'Bloodshed', aangezien tevens vier nummers van de (overigens acht tracks tellende) MCD 'Unmerciful Order' uit 1993 zijn toegevoegd. Deze vier snelheidsmonsters vormen met hun zompige productie een mooi contrast met het nieuwe spul. Al met al een interessante Krisiun-release, die ook nog eens tegen mid-price wordt aangeboden.

87

Website Krisiun