Recensie: Stout - Time Has Come To A Standstill (I.C. Recordings/Invictus Crew) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 26 oktober 2004
Stout - Time Has Come To A Standstill (I.C. Recordings/Invictus Crew) (CD) In Nederland heeft deze band op voorhand al een handicap. Zo zie ik mezelf nou niet meteen lopen in een shirt, met daarop in koeienletters het woord 'Stout', wat jij? Het betreft hier dan ook geen Nederlanders, maar een viertal Duitse dudes. Een gezelschap dat ik, na beluistering van 'Time Has Come To A Standstill', nou niet direct stout of ondeugend zou willen noemen. Eerder agressief, woest, flink pissed off zelfs.

Rauwe emoties dus, gegoten in evenzo rauwe thrashcore, die hoofdzakelijk op mid-tempo gebracht wordt en slechts zelden kiest voor de sneltrein. Het zoveelste Duitse bandje, met een geluid tussen hardcore en thrash metal in? Daar komt het in het kort wel op neer, inderdaad. Bij onze Oosterburen is deze stijl erg populair, wat intussen al een waar leger soortgelijke formaties heeft opgeleverd, met Heaven Shall Burn als voornaamste voorbeeld.

Dat niveau is duidelijk nog niet haalbaar voor Stout. Al vind ik de muziek van dit stelletje core-knapen best te pruimen. Wie enigszins op de hoogte is van deze scene in Duitsland, weet dat het stukken beroerder kan. De Unbroken-achtige zang en gitaarsound klinken lekker rauw en grofkorrelig. Ook het feit dat er niet enkel op doorhaksnelheid wordt gespeeld, maar meer dan eens een ietwat onvoorspelbare aanpak wordt gehanteerd, doet de zaak goed.

Als Stout dit op het podium waar kan maken, zie ik vette, spannende en overtuigende optredens voor me. Niettemin moeten deze stouteriken het, op plaat naarmate het album vordert, afleggen tegen de inkak-factor. En dat terwijl de speelduur van slechts dertig minuten niet bepaald overhoudt. Stout's debuut is dan ook niet meteen een ware must, maar is voor liefhebbers echt wel de moeite waard.

74

Website Stout