Recensie: The Enchanted – For Those Who Fall… (Golden Lake) (MCD)
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 14 oktober 2004
The Enchanted – For Those Who Fall… (Golden Lake) (MCD) The Enchanted…does it ring any bells? Schijnbaar is dit kwartet uit Bradford goed bezig in de metalkringen van het Verenigd Koninkrijk, maar bij mij borrelen bij het lezen van deze naam slechts vage flarden herrinneringen van ‘thank you’-lijstjes op. Hun nieuwe mini-cd ‘For Those Who Fall…’ is dus feitelijk het eerste werk van The Enchanted waar ik kennis mee mag maken.

Dit harige en baardige viertal behaagde het om evenzoveel nummers te vereeuwigen, wellicht in de verwachting dat Europa braakliggend terrein is voor hun death/thrash metal. Zowel qua uiterlijk als muziek is The Enchanted nog het beste te omschrijven als het Engelse antwoord op Amon Amarth: melodieuze death metal die regelmatig refereert aan het krijgslustig verleden van hun thuisland.

Zanger/gitarist Tony (achternaam onbekend) beschikt over een duisterkorrelige grunt, ietwat verwant aan die van Ares van Aeternus. Naar mijn mening zeer geschikt voor zijn saga’s rond Heidense voorouders, krijgers en veldslagen. Opvallend is ook de fascinatie voor het element vuur in de teksten. De gitaarlijnen doen mij regelmatig denken aan het oudere Death-werk, melodieus en hoekig. Ook At The Gates mag niet ontbreken als inspiratie.

Helaas is dit album, met name het nummer ‘Where Fires Burn’, voorzien van een wat ouderwetse productie. Denk aan ‘Seven Churches’ van Possessed, maar met de mogelijkheden van dan anno nu.

Als punt van discussie draag ik ook de thematiek van de band aan. Een song als ‘Under The Hall Of The Moon’ had tekstueel ook op eender welke Manowar-plaat kunnen staan. Ter illustratie, een fragment van de tekst: “Riding into battle, Steel at my side, Fighting for our Mother Earth, Fighting for her lands”

Kippenvel voor de een, bron van ergernis voor de ander. Ik zelf balanceer ergens in het midden, zoals ik dat eigenlijk gedurende deze hele MCD doe. Onderstaand cijfer is daar het resultaat van. The Enchanted zal zich in Engeland prima staande weten te houden, Europa is echter iets meer kwaliteit gewend.

72

MP3 ‘Where Fires Burn'

Website The Enchanted