Recensie: Burning Skies – Murder By Means Of Existence (Lifeforce) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 8 september 2004
Burning Skies – Murder By Means Of Existence (Lifeforce) (CD) Terwijl in de propvolle death metalscene de veelal anonieme en gezichtsloze bandjes zich verdringen voor een plekje en het genre daarmee (opnieuw) laten afstevenen op punt van verzadiging, komt dι death metalverrassing opeens uit onverwachtse hoek. Burning Skies laat op zijn debuut(!) 'Murder By Means Of Existence' namelijk horen dat je met death metal, aangelengd met de nodige hardcore, wel degelijk nog de nodige verassingen kan bewerkstelligen.

Al snuivend en blazend rammen deze Britten een dikke vijftig minuten om zich heen, maar zodanig dat er van hersenloos gebeuk geen moment sprake is. Burning Skies weet zijn agressie namelijk voortdurend op bekwame wijze te kanaliseren, met behulp van een feilloos gevoel voor dynamiek en groove. Zodoende wordt 'het grote geheel' geen moment uit het oog verloren. Bovendien is het afwisseling troef. Terwijl de spaanders je in het grindende 'Narcoleptic Suicide Attempt' om de oren vliegen, wordt een track als 'Forever Endeavour' juist uiterst subtiel opgebouwd. Waarna die gasten alsnog als gekken tekeer gaan hoor, daar niet van.

Vooral in dit nummer, maar op meerdere momenten (bijvoorbeeld het voorlaatste 'Symptoms Of Perversion') heeft Burning Skies wel wat weg van een Machine Head, die zich is gaan toeleggen op death metal. Legio bands aandragen als vergelijkingsmateriaal zou afbreuk doen aan het werk van deze Britten, maar om U toch enige handvatten aan te reiken: denk aan een wervelende mix van Skinless (laatste album) en een verdeathmetalde Machine Head. Maar dekken doet dat de gehele lading niet. Dus om de ware essentie van deze explosieve plaat te ontwaren, raad ik U aan om deze sneltrein gewoon eens over U heen te laten donderen.

80

Interview Burning Skies

Website Burning Skies