Recensie: Textures - Polars (Listenable) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 10 augustus 2004
Textures - Polars (Listenable) (CD) Je hebt van die platen die aanvankelijk overkomen als een lukrake opeenhoping van riffs en ritmes. Wanneer zo'n album na tig luisterbeurten nog steeds klinkt als een willekeurig samenraapsel van ideeλn, hebben we in de meeste gevallen te maken met 'muziek-voor-muzikanten'. Heel knap allemaal, maar verder dan het etaleren (en strelen) van het meestal al veel te grote ego komen dergelijke musici doorgaans niet.

Tegelijkertijd zijn er albums die in eerste instantie eenzelfde soort indruk wekken, maar die zich gaandeweg aan de (al dan niet musicerende) luisteraar openbaren en zodoende naar verloop van tijd logisch in het gehoor gaan liggen. Nou, 'Polars' is precies zo'n plaat. Na een veelvoud aan luisterbeurten zit ik nog steeds vertwijfeld naar een blanco beeldscherm te staren, zonder enig idee hoe ik dit, met alle beperkingen die taal ten opzichte van muziek heeft, in godesnaam in woorden moet gaan vangen.

Meerdere keren trekt het warse klankenspel aan me voorbij, zonder dat ik mijn voet tussen de deur weet te krijgen. Echter, als uiteindelijk toch het kwartje valt, zie ik de dieperliggende schoonheid van dit verbluffend goede debuut. De eigentijdse metal van dit betrekkelijke jonge Nederlandse gezelschap is veelal op een moderne thrash-leest geschoeid, klinkt uitgekiend, maar tegelijkertijd onberekenbaar. Er zijn raakvlakken met labelmates Scarve en het psychotische Strapping Young Lad, maar Textures klinkt toch vooral als zichzelf.

De band doet zijn naam zonder meer eer aan, daar hetgeen zich op 'Polars' afspeelt inderdaad is opgebouwd uit diverse lagen, wat een vol en massaal geluid tot gevolg heeft. Sterke troef is verder een prima zanger, die niet alleen een vuile, opruiende thrash-schreeuw in huis heeft, maar ook uitstekend uit de hoek komt met zijn cleane zanglijnen. Het op de zenuwen werkende, totaal overbodige en titelloze brok wanklank waarmee 'Polars' afsluit is het enige noemenswaardige minpunt, maar is niet genoeg voor een bittere nasmaak. Ergo: erg fijne plaat!

86

Website Textures