Recensie: Black Friday '29 - The Escape (GSR Music)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 6 augustus 2004
Black Friday '29 - The Escape (GSR Music) Voor de meeste mensen is de vrijdag het begin van het weekend, oftewel de laatste dag van de week dat met veel pijn en moeite en in alle vroegte het warme bed verruild moet worden voor de kille werkvloer. Klaarblijkelijk kleeft er voor deze Duitsers toch een unheimlich en naargeestig gevoel aan deze dag, gezien hun bandnaam Black Friday 29. Deze mannen staan voor volbloed hardcore, die voor ondergetekende een welkome afwisseling vormt, temidden van het huidige hardcore-aanbod. Het merendeel daarvan behoort de laatste tijd namelijk tot het immer groeiende legioen bands, dat onder de vlag 'metalcore', schaamteloos gewoon een pot melodieuze metal neerzet.

Van zaken als gitaarhalsmasturbatietechnieken (lees: misplaatste solo's), alsmede het aloude moeilijk doen op de vierkante centimeter is op 'The Escape', het debuut van Black Friday gelukkig geen moment sprake. In plaats daarvan grossiert deze formatie in pure hardcore, van het opzwepende soort welteverstaan. Dus rijk aan vette grooves, dito moshpartijen, de nodige ik-moet-de-trein-halen-doorhak-ogenblikken en niet te vergeten, een opvliegerige schreeuwlelijk op zang. Grofweg kun je de band scharen in de hoek van Madball, Terror en Sick Of It All. Bloedlink natuurlijk om met dergelijke grootheden vergeleken te worden, maar Black Friday 29 komt er heel redelijk mee weg.

Songtechnisch kunnen deze heren namelijk al een heel aardig woordje meepraten. Black Friday 29 neigt dan ietwat meer naar old school, de overredingskracht is er niet minder om. Op zich ook niet zo verwonderlijk als je nagaat dat deze zwartkijkers al zo'n tien jaar actief zijn in 'het wereldje' en naast diverse tours al het podium hebben gedeeld met namen als Biohazard en Youth Of Today. Het gevaar als kloon bestempeld te worden ligt voortdurend op de loer en zou niet eens zo heel onterecht zijn. Maar in dit geval gaat de vlieger 'beter goed gejat, dan slecht bedacht' prima op.

79

MP3 'Kill This Dream'

Website Black Friday 29