Recensie: Leaves' Eyes - Lovelorn (Napalm) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 13 augustus 2004
Leaves' Eyes - Lovelorn (Napalm) (CD) Mijn eerste kennismaking met Liv Kristine, de hoogblonde frontvrouw van Leaves' Eyes, was tijdens Dynamo 1998, waar zij tijdens het optreden van het Duitse Atrocity de nodige 'additional vocals' verzorgde. Al was het toen meer Atrocity zelf, die alle aandacht naar zich toe wist te trekken en met hun optreden constant de pijngrens van het Dynamo-publiek probeerden te verleggen. Hoe? Nou, door het vertolken van een reeks werkelijk tenenkrommende covers, afkomstig van 'Werk 80', de coverplaat die zij destijds net hadden uitgebracht. Hun uitvoering van 'Shout', een cover van ons aller Tears For Fears gaf deze avond een geheel nieuwe invulling aan het begrip 'wansmaak'.

Opmerkelijk genoeg is het datzelfde Atrocity dat nu in zijn geheel terug te vinden is in de bezetting van Leaves' Eyes, de band rond deze Noorse nachtegaal, die vorig jaar door Theatre Of Tragedy op straat werd gezet. Leaves' Eyes mikt overduidelijk op de grote schare fans, die het gothic metalgenre rijk is. Het genre dat door Blackfuel's Erik zo treffend wordt omschreven als 'Joop van den Ende' metal (hθ, LiveXS?). Treffend, aangezien de theatrale live-show van een band als Within Temptation, inderdaad de vraag doet rijzen hoe lang 'Within Temptation, The Musical' nog op zich zal laten wachten. Maar ik dwaal af.

'Lovelorn' is kwalitatief gezien dik in orde. De plaat laat een Liv horen die nog immer beschikt over een prima stem, terzijde gestaan door een feilloos en sfeervol musicerende band. De Atrocieten ontvouwen warme en intense sfeertapijten waar Liv's zoetgevooisde keelklanken op neerdalen als ochtendregen op een mistige begraafplaats.

Dat neemt echter niet weg dat het volledig platgetreden paden zijn die Leaves' Eyes bewandelt. Prima gothic metal, maar o zo voorspelbaar en voorgekookt. Natuurlijk hoeft niet elke band vernieuwend en origineel bezig te zijn, maar dit is gewoon niet leuk meer. Fans van WT, AF of Nightwish kunnen hier waarschijnlijk wel mee uit de voeten. Maar aangezien inmiddels het gros daarvan bestaat uit nitwitterige, fllink puberende jongens en meisjes, die na het zien van de videoclip 'Ice Queen' hebben besloten 'goth for life' te zijn, dient men zich af te vragen wat voor belang aan een dergelijke graadmeter zou moeten worden verbonden.

65

Website Leaves' Eyes