Recensie: Mercenary – 11 Dreams (Century Media) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 3 augustus 2004
Mercenary – 11 Dreams (Century Media) (CD) Tijdens mijn korte loopbaan bij Blackfuel heb ik al het genoegen mogen smaken van het recenseren van een aantal prima platen, meestal uit het death metalgenre. Derhalve, toen ik een promo van de band Mercenary te bespreken kreeg, dwaalde mijn gedachten aanvankelijk af richting Bolt Thrower. 'Never judge a book by its cover', luidt het engelse gezegde en ik zat er ook flink naast met mijn vooronderstelling. 'Niks aan de hand', denk ik na het beluisteren van het intro en vervolgens het eerste nummer ‘World Hate Centre’, 'wij hebben hier van doen met een typische melodieuze death metalact.' Tevens bekruipt me de gedachte dat het Deense Mercenary het met die stijl wel eens moeilijk kon krijgen, gezien het patent dat bovenbuurland Zweden erop heeft. Maar wederom zet dit gezelschap mij in het spreekwoordelijke hemd door bijzonder subtiel de ware aard van deze cd te onthullen. ’11 Dreams’ ontpopt zich namelijk tot een echte progressieve (power) metalplaat, waarin Mercenary zich vrijelijk beweegt tussen alles wat heavy metal eigenlijk te bieden heeft.

Zoals gezegd, vertoont Mercenary raakvlakken met melodieuze death/thrash metal, waarbij te denken valt aan namen als Darkane of Dark Tranquillity. Men omzeilt echter handig de hokjesgeest door de introductie van zanger Mikkel Sandager. Deze kerel zet een vocale prestatie neer die zeer verwant is aan die van zangers als Jeff Scot Soto, Geoff Tate (Queensr˙che) en Tom Englund (Evergrey) en doet bepaald niet onder voor deze namen. Zijn cleane, hoge stem zal menig die-hard death metalluisteraar niet kunnen bekoren, maar opent wel wagenwijd de poorten naar de prog scene.

De elf tracks - ’11 Dreams’, elf nummers…dit kan geen toeval zijn - opereren allemaal op een constant hoog niveau, waardoor echte uitschieters ontbreken. Behalve de cover ‘Music Non Stop’ van het Zweedse Kent (die mij wat teveel aan Europe doet denken) klinkt het mij allemaal prima in de ietwat ongeoefende prog-oren. Muzikaal worden alle gaten vakkundig dichtgesmeerd met lekker zware ritmegitaren, rockende en rollende drums, kristalheldere solo’s van sologitarist Martin en vooral met de krachtige zang van Mikkel. ’11 Dreams’ verschijnt op 23 augustus, maar een voorproefje in de vorm van de titeltrack kunnen we jullie nu reeds verschaffen. Fans van Evergrey, Beyond Twilight en stevige melodieuze power prog doen er goed aan eerder genoemde datum in de agenda te noteren en nummers als ‘Sharpen the Edges’ of ‘Supremacy v2.0’ bij hun platenboer eens te beluisteren.

82

Website Mercenary