Recensie: Napalm Death - Leaders Not Followers Part 2 (Century Media) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 30 juli 2004
Napalm Death - Leaders Not Followers Part 2 (Century Media) (CD) Na tien langspelers te hebben uitgepoept, besluit Napam Death in 1999 om zich in de vorm van 'Leaders Not Followers' te wagen aan een zestal covers van een even groot aantal bands, waaronder Death, Dead Kennedys en Pentagram. Bands van uiteenlopende pluimage dus. Dit bevalt de heren dermate goed dat vrijwel direct besloten wordt hier ooit een vervolg aan te geven. De totstandkoming van een verlanglijstje met maar liefst dertig tracks is dan ook in een vloek en een zucht samengesteld. Vorig jaar dook ND de studio in en stak een krappe twintig tracks - negentien om precies te zijn - in op maat gemaakte Napalm Death-kostuums.

Zodoende is vijf jaar na het eerste deel, 'Leaders Not Followers Part 2' een feit. Wat de uiteindelijke selectie - omwille van tijdsgebrek moesten ruim tien tracks geschrapt worden - interessant en voor sommigen wellicht verrassend maakt, is de grote verscheidenheid aan bands die hier door Napalm Death in het zonnetje wordt gezet. Naast inkoppertjes als Master ('Master'), Kreator ('Riot Of 'Violence') en Discharge ('War's No Fairytale'), komen ook minder voor de hand liggende namen als Agnostic Front ('Blind Justice') en Die Kreuzen ('I'm Tired') op volle oorlogssterkte voorbij.

Logischerwijs leveren de eendimensionale vocalen van frontbeest Barney en de consequente Napalm Death-benadering in bijvoorbeeld Agnostic Front's 'Blind Justice' grotere verrassingen op dan in bewerkingen van, pak 'em beet, Master's 'Master' of 'Troops Of Doom' van Sepultura. Maar de diverse setlist is vooral een logische, omdat death metal, hardcore, punk en grindcore van meet af aan de pijlers vormen waar het geluid van dit Britse icoon op rust. Deze eerste release (releasedatum: 23 augustus) onder de Century Media-vlag, fungeert overigens als opwarmer voor een nieuw studioalbum, dat begin volgend jaar op de mensheid zal worden afgevuurd.

84

Website Napalm Death