Recensie: The Embodiment – Razor Cut Reality (Eigen beheer) (EP)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 7 januari 2003
The Embodiment – Razor Cut Reality (Eigen beheer) (EP) Bij deze recensie van de Nederlandse thrash metalband Embodiment moet ik oppassen wat ik zeg. De zanger/gitarist van dit gezelschap, Peter Hagen, is namelijk ook de beheerder van de server waar Blackfuel op zit. Boor ik zijn band de grond in, dan zou het dus best eens kunnen dat hij Blackfuel met kop en kont van zijn server afdondert. Zijn bijnaam is namelijk niet voor niets Evil Pete. Na beluistering van deze vijf tracks tellende cd kan ik echter gerust zijn. De felle, opgefokte thrash metal, met een vleugje death die Embodiment op ‘Razor Cut Reality’ ten gehore brengt, staat namelijk als een huis.

De gitaarsound is lekker ruig, de riffs klinken vet, zanger/gitarist Peter schreeuwt de ballen uit zijn broek en de ritmesectie, bestaande uit Danny ‘Garfield’ van Helden op bas en Martijn ‘Skull’ van Gene op drums, houdt het zaakje vakkundig bij elkaar. Ook weten de heren de aandacht vast te houden door de nodige tempowisselingen in te passen. Dit levert een handvol overtuigende thrash-granaten op.

Als superorigineel zou ik het werk van Embodiment toch niet willen bestempelen. Zo klinken er wat flarden Slayer door en komt Kreator hier en daar even voorbij hobbelen. Mij deert dat absoluut niet en dan blijft er gewoon een zeer prettige thrash plaat over. De band presenteert 'Razor Cut Reality' trouwens gewoon als een nieuw album. Gezien het aantal tracks lijkt de titel EP me meer geschikt. Als ik dan toch wat te zeiken moet hebben, wil ik nog even kwijt dat het geheel voorzien is van een erg lelijke cliché hoes, waarvan vooral de kleuren iets te vrolijk zijn. Hierdoor werkt het behoorlijk op de lachspieren en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn van een kwaadaardige thrash metalband.

79

MP3 'Victims Of Retaliation'

Website Embodiment