Recensie: Icycore - Wetwired (LMP)
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 19 juli 2004
Icycore - Wetwired (LMP) Tegelijk met het nieuwe album van Eldritch komt LMP met het debuut van land- en genregenoten Icycore. Deze band is opgericht in 1998 en bracht in het daaropvolgende jaar een demo uit, getiteld ‘Altered Feelings’. Dit eerste wapenfeit werd door de media goed ontvangen en leverde de band direct een contract op met het Italiaanse Underground Symphony-label.

De toekomst zag er dus veelbelovend uit. De band ging de studio in om in no-time hun eerste cd op te nemen en ging ervan uit dan deze dan ook aansluitend uit zou komen. Inmiddels is gebleken dat Underground Symphony het niet waar heeft kunnen maken om dit album ook daadwerkelijk uit te brengen, waarna afscheid werd genomen van Underground Symphony, om vervolgens met het Duitse LMP in zee te gaan.

Wat de muziek betreft heeft band goed geluisterd naar hun medelanders en grote voorbeeld Eldritch. Dat de overeenkomsten niet enkel muzikaal van aard zijn, blijkt uit het feit dat Lisa Oliviero, Icycore’s bassiste, ook de bas ter hand heeft genomen bij Eldritch. Echter, waar Eldritch het inmiddels doet zonder toetsen heeft deze bij Icycore nog wel een dikke vinger in de muzikale pap. De cd bestaat een twaalftal afwisselende muzikale werken waarvan drie instrumentaal.

Luister bijvoorbeeld eens naar het min of meer electronische 'Redefine Stru' en het rustige piano-intermezzo 'Inner Void' en je weet uit welk een breed scala aan stijlen de band plukt. Met 'Wetwired' heeft de band een prima debuut neergezet. Aangezien deze opnames toch al enige jaren oud zijn, ben ik benieuwd waartoe de band zich ontwikkeld en zie ik uit naar een vervolg. Met dit album en de laatste release van Eldritch heeft LMP weer twee albums uitgebracht die meer ‘prog’ dan ‘power’ zijn en dat bevalt mij uitstekend.

78

Website Icycore