Recensie: Martyr A.D. - On Earth As It Is In Hell (Victory) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op zaterdag 17 juli 2004
Martyr A.D. - On Earth As It Is In Hell (Victory) (CD) In plaats van de heersende trend onder martelaren te volgen, namelijk het opblazen van het eigen persoontje, bij voorkeur op een druk plein of in een volgestouwde bus, ziet dνt martelaarsclubje meer heil in het opblazen van je speakers of je trommelvliezen. Ach, t'is weer eens wat anders, zullen we maar zeggen. Hun wapen in deze strijd draagt ditmaal de codenaam 'On Earth As It Is In Hell' en is de tweede full-length, na het succesvolle 'The Human Condition In Twelve Fractions', waarmee in 2001 gedebuteerd werd.

De betrekkelijk lange tussenperiode is geenszins toe te schrijven aan zoiets als chronische luiheid, maar ten eerste aan het feit dat de band zich na de release van hun debuut een slag in de rondte heeft getoerd, maar belangrijker nog: medio 2002 verlaten drummer Michael Fisketti en zanger Justin Kane onverwachts de band, waarna de boel noodgedwongen een tijd stil komt te liggen.

Pas maanden later, wanneer de bevriende hardcoreband Holding On ermee ophoudt en diens vocalist Andy Hart en drummer Karl Hensel zich aansluiten bij Martyr A.D., kan er weer nagedacht worden over een nieuwe plaat. Deze plaat dus en (om maar even een clichι van stal te halen): 'On Earth As It Is In Hell' was het wachten zonder meer waard.

Liep je al weg met hun eersteling, dan kun je andermaal je wandelschoenen uit de kast trekken. Qua stijl is dit collectief namelijk geen steek veranderd: nog steeds focust Martyr A.D. zich op een aanstekelijke mix van stampende hardcore en technisch onberispelijke (Slayeriaanse) thrash metal. In speltechnisch opzicht is er echter weldegelijk de nodige progressie geboekt, wat ervoor zorgt dat hun beukende brok thrashcore, ditmaal nσg vetter en overtuigender je boxen uit komt sodemieteren dan voorheen.

Uitschieters zijn de Slayer-achtige opener 'Bring Out Your Dead' en het meedogenloos hakkende 'Into Stone', dat naar het einde toe logger klinkt dan Ien Dales (kennen we die nog?) in een vuilcontainer. Zowel liefhebbers van meer gitaargerichte hardcore als zij die het moshende geweld van bijvoorbeeld Hatebreed een warm hart toedragen, hebben er weer een verrekt prettig cd'tje bij.

80

Website Martyr A.D.