Recensie: Carcass - Choice Cuts - (Earache) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 16 juli 2004
Carcass - Choice Cuts - (Earache) (CD) Terwijl een biografie er enkel is om de geschiedenis van een band te beschrijven, grijpen labels en/of bands deze bio's negen van de tien keer aan om, door rijkelijk te strooien met superlatieven, de boel flink te overdrijven. Hierdoor dien je dergelijke stukjes in de meeste gevallen met een flinke korrel zout te nemen. In dit geval kan de zoutpot echter gewoon in de keukenkast blijven staan, want de info in de bio die bij deze compilatie zit, geeft vooral de beenharde feiten weer.

Dat Carcass (samen met Napalm Death, dat wel) een belangrijke vormgever is van het genre grindcore en een voorbeeld is geweest voor ontelbaar veel grinders, is namelijk een waarheid als een koe. Exhumed en Aborted zijn slechts twee voorbeelden van de tig bands die hier geen geheim van maken. Om nog maar te zwijgen van het legioen bands dat in navolging van deze Britten, zijn albumhoezen voorzag van een hoop rottend vlees en andersoortige ranzigheden, voor het gemak vergetend dat Carcass dit deed om zijn afschuw over de vleesindustrie onder de aandacht te brengen.

Wanneer er vervolgens wordt beweerd dat dit kwartet aan de wieg stond van het 'Zweedse' death-/thrash-geluid, (tegenwoordig ook veel terug te horen in gitaargeoriënteerde metalcore) is dat ook bepaald niet overdreven. Deze bundeling van een dikke twintig Carcasskrakers biedt een overzicht van de carrière van deze pioniers. Vanaf de woeste primitieve grindcore uit medio '80, de periode rond 1993, toen Carcass (zowel commercieel als artistiek gezien) piekte, middels het legendarische album 'Heartwork' tot de eindjaren, waarna in 1996 de pijp aan maarten wordt gegeven.

Deze verzamelaar - tot stand gekomen met instemming en medewerking van de originele leden - kent voor de doorgewinterde verzamelaar bar weinig geheimen. Behalve dan het interview met drummer Ken Owens, dat in het booklet staat afgedrukt. En niet te vergeten, de fameuze Peel Sessions (een tweetal sessies die Carcass begin '90 ten gehore bracht in het BBC-radioprogramma van John Peel) die in zijn geheel terug te vinden zijn op deze compilatie. Ondanks dat deze in 1990 reeds door het Strange Fruit-label op plaat zijn gezet, was dit materiaal tot voor kort een onbetwist collector's item te noemen. Oh ja, 'Choice Cuts'is de voorbode van Earache's plannen om de gehele Carcass-catalogus in geremasterde toestand opnieuw te gaan uitbrengen. T'is maar dat je het weet.

Website Earache Records