Recensie: Force Of Change - In The Shadow Of Leaves (Beniihana) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 15 juli 2004
Force Of Change - In The Shadow Of Leaves (Beniihana) (CD) Bij het openslaan van het bijgeleverde booklet - voorzien van kitscherig en spuuglelijk artwork - viel mijn oog op foto's van een stel kort gekapte en stellig gepolode knapen, wat mij - bevooroordeeld als ik ben - het ergste (lees: emo) deed vrezen. Dat looks niet alles zeggen, bewijst Force Of Change maar weer eens. Dit is namelijk best wel een lekker bandje. Deze ogenschijnlijk jonge Duitsers lopen hier een klein half uur een hardcore potje te old schoolen en doen dat best leuk, kan ik je zeggen. Om de boel niet al te zwaar op de maag te laten vallen, is het geheel behoorlijk opgepunkrockt, wat vooral tot uiting komt in de melodieuze gitaarlijnen, die losjes doch gedoseerd over het hele album uitgesmeerd zijn.

Ook in een track als 'Good Times Ahead' komen punkers om de hoek kijken middels een paar Rancid-achtige flarden (beetje flauwe zang, dat wel). Verwacht echter geen overdaad aan opgewekte punkrockmelodietjes, want daarvoor komt Force Of Change op zijn officiλle debuut veel te venijnig en aangebrand uit de hoek. Met name zanger Niko Unnerstall klinkt nou niet bepaald als een huppelend Heideroosje en mept verbaal wild om zich heen. Deze mix van punk en hardcore is bepaald niet nieuw of uniek, maar is ook niet een die je dagelijks tegenkomt. Waar ik etwas minder te spreken over ben is het betweterige toontje dat deze band opzet. Idealen, niks mis mee, maar om nou lering te trekken uit de betogen van een stel krappe twintigers, die in de waan leven te snappen hoe 'het in elkaar zit', nou nee.

74

Website Force Of Change