Recensie: Relevant Few - The Art Of Today (Century Media) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 13 juli 2004
Relevant Few - The Art Of Today (Century Media) (CD) Vijfentwintig tracks in een dik half uur. Dat Relevant Few geen symfonische rockband is, moge duidelijk zijn. Verre van dat zelfs, want deze Zweden hebben zich toegelegd op een woeste en brute combi van death metal en grindcore. Maar spelen dat kunnen ze hoor, deze gasten. Dit gezelschap wegzetten als een hersenloos en doorrammend grindcorebandje zou dan ook je reinste blasfemie zijn.

Als het op het beheersen van het instrumentarium aankomt, doen deze mannen niet onder voor menig conservatorium geschoolde pielemoos. Zeker wanneer je je bedenkt dat 'The Art Of Today', dat gezegend is met een monsterlijk geluid, live en in ιιn take is opgenomen, evenals diens voorganger 'Who Are Those Of Leadership?'. Een ongekende prestatie in een tijdperk waarin Protools en andere digitale handigheidjes zelfs de meest belabberde drumpartij nog kunnen transformeren tot een Dave Lombardo-blastbeat. Maar wat deze band pas ιcht interessant maakt, zijn de songs op dit album.

Relevant Few is er namelijk niet op uit om te pronken met zijn muzikale talenten of om de betweterige muziekleraar uit te gaan hangen, maar zet liever een container grindende en bulderende death metal aan de weg die ook voor niet-muzikanten behapbaar is ιn - voor death metalnormen althans - zelfs behoorlijk catchy te noemen is. Of het nou moordende tempo's zijn (openingstrack 'Is There No Hope?', het hysteriche'Lustrous Patterns', het geflipte 'Crisis' etc.), of tergend traag dikke-stront-in-een-trechter-werk, als 'Doomsday Celebration', de aandacht ziet geen moment kans te verslappen.

Vergelijkingsmateriaal? Denk aan een chaggerijnige Aborted of een Hateplow met de baard in de keel. 'The Art Of Today' blinkt dan ook niet zozeer uit in originaliteit, maar dit relevante kwartet flikt het kunstje zo verdomde subliem en feilloos dat het niet leuk meer is (bij wijze van dan, hθ) en verliest bovendien geen moment het grotere geheel uit het oog. Hoe dat heet? Grote klasse heet dat.

88

Website Relevant Few