Recensie: Amplifier - Amplifier (Music For Nations) (CD)
because somewhere our spirits will soar
as the audience started to roar,
we are unswayable now
can you feel the air under your wings
as a thousand throats started to sing,
we are unbeatable now”

Ik stel me een groepje jongeren in een ruimte voor, stoned van de muzikale ideeën of van iets anders waar rook van af komt, freaken ze met elkaar steeds meer tot een muzikaal compromis en vormen ze liedjes die doen denken aan die goeie ouwe tijd. Toen Seattle nog een mondiale muziekhoofdstad was, en geen enkele maatschappelijke druk je vroeg deed opstaan terwijl, je lag te luisteren naar legendes als Pearl Jam, Soundgarden en Alice in Chains.

De neo-hippies hadden een nieuwe revolutie voorspeld, die helaas weer eens uitbleef. Dik tien jaar later creëren drie bandleden, tegen elkaar gewichtheffend met woorden en geluiden, een geheel dat je laat vliegen op de gevoelige vrolijkheid van een vergeten zomer. Vanaf het eerste nummer ‘Motorhead’ space je mee op de experimentele stoner grunge van Amplifier. De zang doet sterk denken aan Maynard James Keenan (Tool, A Perfect Circle) terwijl de muziek me een Kyuss-, A Perfect Circle- en Soundgarden gevoel bezorgt.

Het achtenhalve minuut durende ‘Airborne’ is een van de beste nummers van het album. De titel ventileert de sfeer van het zweverige noisy geluid dat het nummer bezit.. Jezus, en dan die gruwelijk aanstekelijke stoner-riff in het geweldige ‘Panzer’. Wie daarop onbewogen blijft is zo ongevoelig voor muziek als Paul van Vliet of zo dood als een worm. Het knallende ‘Neon’, dat ik al ken van de radiostations, wordt gevolgd door het rustigere ‘On/Off’, je kunt daarbij denken aan het recente werk van Anathema. De plaat eindigt met het fantastisch melancholieke ‘UFO’s’, waar een aanstekelijk deuntje je de rest van de dag in je hoofd lastig blijft vallen.

Amplifier presenteert zich hier met een veelbelovend debuut, experimenteel maar nooit verdwaald weten de Engelsen de plaat van begin tot eind spannend te houden, luisterbeurt na luisterbeurt. Ik hoop dat er deze zomer nog festivalletjes zijn die plaats hebben voor deze band. Daar zullen ze me doen herinneren aan die mooie zomers van toen. Toen alles nog zonder druk en zonder angst aan me voorbij trok omdat ik nog leefde in de prille jeugdige roes van mijn pubertijd. Amplifier, bedankt.

90

Website Amplifier