Recensie: Eldritch – Portrait Of The Abyss Within (LMP) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 2 juli 2004
Eldritch – Portrait Of The Abyss Within (LMP) (CD) Na het goed ontvangen debuut 'Seeds of Rage uit 1995 heeft de band uit het land van de snelle sportauto’s naam gemaakt met onder meer 'Headquake' en 'El Ninσ. en is 'Portrait Of The Abyss Within' alweer het vijfde album voor het Italiaanse Eldritch.

'Headquake'was indertijd mijn eerste kennismaking met de band. Wat mij opviel waren de zeer strakke, maar ook bijna electronisch klinkende drums, vergezeld van meer elektronische klanken en daaroverheen het zeer strakke gitaargeweld van Eugene Simone. Later heeft de band in de persoon van Rob Proietti een tweede gitarist in de gelederen opgenomen wat met name het live-werk ten goede is gekomen.

Van dit allereerste concept is de band niet afgeweken, maar heeft het steeds meer tot in de puntjes uitgewerkt. 'Portrait Of The Abyss' is dan ook een zeer uitgebalanceerd werkje met de nodige afwisseling en creativiteit. Doot het vertrek van Sean Henderson en het niet opvullen van deze vacante functie, ontbreken op dit album de toetsenpartijen, die op eerdere albums nog wel prominent aanwezig waren. Mede daarom klinkt dit album een stuk heftiger en thrashier dan voorheen. Een vergelijking met Annihilator is daarom zeker niet misplaatst.

Verder is de heer Terence Holler in de loop der jaren steeds beter gaan zingen. Waar hij in den beginne veelal zijn stem forceerde kan hij zich nu beter inhouden. Al met al ben ik zeer te spreken over dit Italiaanse schijfje. Met 49 minuten is het wel ietwat aan de korte kant, maar beter zo dan 70 minuten bagger zullen maar zeggen.

85

MP3 'Forbidden'

Website Eldritch