Recensie: Fear My Thoughts - The Great Collapse (Lifeforce) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op zaterdag 26 juni 2004
Fear My Thoughts - The Great Collapse (Lifeforce) (CD) Anno 2004 is het aantal zogenaamde 'gitaargerichte' metalcorebands - veelal geschoeid op een thrash metalleest - bijna niet meer te tellen. Een van de hoogvliegers in deze druk bevolkte voliθre is de Duitse formatie Fear My Thoughts, die inmiddels een tweetal albums op zijn CV heeft staan. Terwijl voorheen duidelijker werd gerefereerd aan het old school hardcoregeluid, is daar op hun derde langspeler 'The Great Collapse' weinig tot niets meer van over en is vooral een voorliefde voor Scandinavisch (lees: Zweeds) metaal te horen.

Met dit album wurmt FMT zich met kop en kont in de hoek van Zweedse melodieuze death en thrash metal. Broodheer Lifeforce schaamt zich daar absoluut niet voor en mikt openlijk op liefhebbers van At The Gates, The Haunted en Amon Amarth. Ja, en op fans van Tool, maar dat is, afgezien van 'Hollow Inside', volkomen uit de lucht gegrepen.

De hokjesgeest even daargelaten, dient vastgesteld te worden dat zij een geduchte dosis muzikale bagage aan de dag leggen en over sterk, krachtig en potentieel songmateriaal beschikken. Dat naast eerdergenoemde bands, tevens overeenkomsten verraadt met Arch Enemy. Vooral de dubbele gitaarstukken en slepende riffs in een track als 'Sirens Singing', hadden gerust op 'Wages Of Sin' kunnen staan.

'The Great Collapse' klinkt niet alleen zuiver als het spreekwoordelijke (Zweedse) uurwerk; onberispelijk en strak as fuck, maar biedt tevens onderdak aan voldoende agressie en power, om de luisteraar uit zijn of haar zitmeubel te blazen en de aandacht vast te houden. Eerder al heeft Lifeforce als springplank gefungeerd voor Trivium (vertrokken naar Roadrunner) en Heaven Shall Burn (getekend door Century Media) en het zal mij niets verbazen als ook FMT spoedig zijn vleugels zal uitslaan, omdat het uit zijn behuizing groeit.

85

Website Fear My Thoughts