Recensie: Destiny - The Tracy Chapter (Lifeforce) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 1 juni 2004
Destiny - The Tracy Chapter (Lifeforce) (CD) Deze Duitsers hebben zich gestort op het gelukkige huwelijk dat metal en hardcore jaren geleden zijn aangegaan. Maar dan niet zo als het gros van de metalcorebands vandaag de dag, die middels leentjebuur spelen bij veelal Zweedse thrash metalbands hun sound vormgeven. In plaats daarvan gaat Destiny voor haar metalen inspiratie liever te rade bij een band als Deftones. In plaats van thrash rifferij, bedient gitarist Sebastian zich van gitaarpassages, die in veel gevallen rechtstreeks afkomstig lijken van 'Around The Fur', het tweede album van eerdergenoemd gezelschap. Zoals in opener 'Forsaken Love' of in de track 'Revival Of April'.

Op andere momenten neemt de band de Ten Ton Hammer ter hand (Machine Head dus), zoals in 'Your Diary' en 'Passing Moments', al zullen de heren dit zelf niet snel als inspiratiebron aanhalen. Voor wat betreft de hardcore-inbreng, kunnen we zeggen dat vette mosh-stukken gekoppeld worden aan een songbenadering, die we nogal eens aantreffen bij experimentele (al dan niet) hardcorekabinetten als Tidal. 'The Tracy Chapter' kent zijn sterke momenten, dat is evident. Ook op spel en productie valt weinig aan te merken. Al heeft er wel alle schijn naar dat de Duitsers al hun kruit al verschoten hebben, eer de openingstrack zijn einde is genaderd.

Vanaf dat moment herhaalt de band hetzelfde concept nog een keer of elf, waardoor het verdacht veel op een kunstje gaat lijken. Ook is het zeer de vraag of zanger Johannes er goed aan heeft gedaan, ditmaal ook gebruik te maken van cleane vocalen. Zolang de beste man zijn brulkeel open heeft staan, is het dik voor mekaar met de vocalen, maar deze 'cleane' zangstem doet meer dan eens afbreuk aan de overredingskracht en draagt tevens allerminst bij aan een juiste sfeer. Tenzij je het gezellig vindt om met kromme tenen naar muziek te luisteren. Zo ja, dan is vooral de tranentrekker (van het huilen met de pet op, welteverstaan) 'Naunyn Street' en 'The Admiration Of Sadness' van harte aan te bevelen. Al met al zeker geen misser, maar eveneens geen topper. Dus? Redelijk dus.

70

Website Destiny