Recensie: Disguise - Human Primordial Instinct (Hardebaran) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 25 mei 2004
Disguise - Human Primordial Instinct (Hardebaran) (CD) De heren van Disguise hebben met 'Human Primordial Instinct' een heuse conceptplaat afgeleverd. In drie hoofdstukken beschrijft men achtereenvolgens de huidige staat van de mens, wat er moet veranderen en hoe het moet zijn. De boodschap is duidelijk: de mens moet zich losrukken van de op leugens en bedrog gebaseerde moderne wereld en terugkeren naar zijn “oerinstinct”.

Nu ben ik niet vies van enige diepgang in black metal (au contraire), maar de spellingsfout in de albumtitel - er mist een n in instinct - en de teksten, die consequent bestaan uit grammaticale onzin en uit de duim gezogen zinsopbouw, laten niet echt een intelligente indruk op mij achter.

Ook een eerste luisterbeurt doet niet veel stof opwaaien. De productie is uitstekend en de muzikanten spelen bovengemiddeld, maar mijn aandacht wordt vooral getrokken door vlagen van herkenning. De openingstrack start met een intro dat verdacht veel op Black Sabbath lijkt (compleet met het tollen van bellen) en menig Immortal riff, Dimmu Borgir toetsenlaag en Slayer solo ('Void Existence') passeren op deze plaat de revue.

Gelukkig is deze eerste indruk niet geheel terecht en hoe vaker ik de plaat beluister, des te meer ik ontdek. Met gemak schreeuwt, rochelt en spuugt zanger Vastator Mentis zijn ongenoegen op de plaat, en hij mag met zijn gevarieerde stemgebruik zeker getalenteerd genoemd worden.

Aanrader is de titeltrack, die een zeer goed beeld geeft van de rest van de plaat; strakke blastbeats, een melodieuze toetsenlaag die nergens irritant wordt en een vleugje death metal riffs. Vreemde eend in de bijt is de afsluiter 'Il Resto E Conseguenza', een dark ambient-experiment waarin het klinkt alsof de bandleden hun vocale leider, behangen met kettingen, door het riool laten kruipen. Gebaseerd overigens op werk uit Antichrist van Nietzsche. Geen klassieker in het genre, maar nog steeds een adequate plaat die zijn momenten kent.

75

Website Disguise