Recensie: Suhrim - Old Scars Fresh Wounds (Hardebaran) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 21 mei 2004
Suhrim - Old Scars Fresh Wounds (Hardebaran) (CD) Omdat de langlopende Vlaamse death metalformatie Suhrim in zijn beginjaren - de band is actief sinds 1989 - nog als tweemansformatie door het leven ging, werd de band in thuishaven Antwerpen destijds ookwel liefkozend 'The Antwerp Mortician' toegekend. Heden ten dage bestaat Suhrim uit vier personen, waardoor deze 'nickname' nu helemaal geen bestaansrecht meer heeft. Afgezien van de onherroepelijke tekstuele raakvlakken heeft dit collectief namelijk niets van doen met dat illustere tweetal, dat al jaren dood en verderf zaait met beenhard en loodzwaar doodsmetaal als nietsontziend wapen.

Het aantal dodelijke slachtoffers is er in ieder geval niet minder om. Deze Belgen weten namelijk ook heel goed hoe je met behulp van bijvoorbeeld een kettingzaag, een botte bijl en een gehaktmolen menig kinderfeestje of bingoavond ernstig kan verzieken. Alleen gaat het er bij de slachtingen van Suhrim, in vergelijking met die digitaal aangedreven Amerikanen, een stuk traditioneler aan toe. Zo zijn de drumpartijen op 'Old Scars Fresh Wounds' afkomstig van een drummer van vlees en bloed. Maar ook gooit Suhrim het bij zijn geweldserupties, in plaats van snelheidsrecords te breken, eerder over een thrash metalboeg (bijvoorbeeld in 'Scorn'). Of zoeken ze hun (on)heil in een portie old school hakken en zagen in Vomitory-style (ten tijde van 'Redemption' uit '98). Daaroverheen boert zanger Johan een Suffocation-achtige drablaag, waarna het ontbindingsproces van de ontzielde lijken het laatste woord heeft.

Kortom, 'Old Scars Fresh Wounds' mist zijn doel niet en doet, ondanks de alom voelbare old school sfeer geenszins aan als herkauwde retro death, met een reeds lang verstreken houdbaarheidsdatum. Nee, dit album buldert en beukt nog menig genregenoot met de ballen in de nek het podium af. Bovendien verraden de lachwekkende intro van 'Having A Ball' en vermakelijke songtitels als 'Roasted Cunt With A Slice Of Lemon' en 'Check The Penis' een gezonde dosis humor. Als je het mij vraagt een typische 'win-win' situatie.

80

Website Suhrim