Recensie: Desire - Locus Horrendus (the night cries of a sullen soul) (Hardebaran) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 12 mei 2004
Desire - Locus Horrendus (the night cries of a sullen soul) (Hardebaran) (CD) Een decennium terug vonden de getergde romantici van de metalscene hun heil in doom/death metal, een genre dat gestalte kreeg na het verschijnen van Paradise Lost´s 'Gothic' en vele briljante bands voortbracht. Desire uit Portugal vist ook in deze duistere vijver en poogt op hun derde langspeler 'Locus Horrendus' deze tragiek van weleer te reproduceren. Een poging die slechts gedeeltelijk slaagt.

De consequent trage drums leggen een basis voor de statige, in B gestemde gitaren die soms gezamenlijk, soms afzonderlijk, zich uitleven in depressieve melodielijnen en uitgesponnen powerchords. Keyboards verzorgen een orkestrale, heldere noot aan de verder zware muziek. De vocalen variëren van een slepende grunt en/of scream tot de nodige fluisterpassages.

De zwakte van 'Locus Horrendus' ligt echter in het ontbreken van echt spannende momenten. De melodieën bereiken nergens het My Dying Bride-niveau van instant kippenvel en ook de plichtmatige teksten over tranen, zeeën, vergeet-me-niet en de dood bieden niets nieuws. Tel daarbij de bandnaam en de cheesy pseudoniemen (nom de guerres als Mist, Tear en Ashes...) op en men krijgt een degelijk uitgevoerde, maar nergens opmerkelijke release. Slechts de track 'Movement 1' wist me door het verrassende begin uit mijn sluimering te wekken.

Een release voor mensen die zweren bij Anathema´s 'Serenades' (vaak muzikaal geciteerd door Desire) of het eerder genoemde 'Gothic', maar ook genoegen nemen met zwakkere broeders in het genre.

69

MP3 'Frozen Heart…Lonely Soul'