Recensie: Throneaeon - Godhate (Forensick) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op zondag 18 april 2004
Throneaeon - Godhate (Forensick) (CD) Het is de mannen van Godhate nou niet bepaald voor de wind gegaan, de afgelopen periode. Huh, Godhate? Ja, alhoewel dit album verschijnt onder de naam Throneaeon, heeft de band zichzelf begin vorig jaar omgedoopt tot het compactere Godhate. Waarom deze plaat dan toch nog onder de oude naam verschijnt is mij vooralsnog een raadsel, maar goed, het zat ze dus niet mee, zoals ik zei. Op het moment dat de werkzaamheden omtrent dit album bijna afgerond zijn, raken zij hun deal met Hammerheart kwijt, waarna de zoektocht naar een nieuwe broodheer een tijdrovend karwei blijkt te zijn.

Het einde van die zoektocht - de band vindt onderdak bij het Slowaakse Forensick - betekent echter nog niet een einde aan het gelazer. Door onduidelijke problemen en stroeve communicatie over en weer, blijft de plaat nog een aanzienlijke tijd op de plank liggen en is het heel even zelfs onzeker of Forensick het album überhaupt nog zal uitbrengen. Gelukkig is het tij gekeerd en is hun 'debuut' nu eindelijk wereldkundig gemaakt. Getuige 'Godhate' is het bij de band qua wijzigingen bij de bandnaam gebleven, want muzikaal zitten de Scandinaviërs nog immer op hetzelfde spoor. Hun muzikale fruitmand verraadt andermaal invloeden van Deicide, Morbid Angel en in mindere mate Vader, waardoor de overeenkomsten met het debuut 'Neither Of Gods' uit 2001 duidelijk aanwijsbaar zijn.

De tracks op 'Godhate' zijn alleen meer 'to the point' dan voorheen het geval was. Het materiaal klinkt wat directer en wint daardoor aan doeltreffendheid. Een Slayerinese thrashriff blijkt het geluid van de band ook geen kwaad te doen, want door hier en daar door de thrash bril te kijken is er meer groove in de nummers geslopen. Een vette nieuwe plaat dus. Maar de band zal keihard moeten werken om zijn voet tussen de doodsmetalen deur te krijgen en om te voorkomen dat de plaat ten ondergaat in de stortvloed aan vette en beukende death metalreleases, die al een tijd over de continenten raast. De strijdlustigheid van Throneaeon (eigenlijk Godhate dus) is in ieder geval duidelijk aanwezig op dit wapenfeit, dat sowieso iedereen die de band dood verklaarde, een schop onder zijn kont verkoopt.

80

Website Godhate