Recensie: Septic Flesh - Sumerian Daemons (Hammerheart) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 6 januari 2003
Septic Flesh - Sumerian Daemons (Hammerheart) (CD) Septic Flesh draait al heel wat jaartjes mee. Zij zijn namelijk al vanaf 1990 actief en zijn met ‘Sumerian Daemons alweer aan hun zesde album toe. Desondanks is dit mijn eerste kennismaking met deze Grieken. De stijl muziek die Septic Flesh laat horen valt het best te omschrijven als sfeervolle, ‘doomy’ death metal. Deze is bovendien voorzien van vrouwelijke theatrale vocalen en keyboards. Nou moet je woord sfeervol niet te serieus nemen, want er wordt zeker genadeloos hard gebeukt op dit album.

Sterker nog, in bepaalde tracks vliegen de blastbeats je werkelijk om de oren. Er wordt echter net zo makkelijk gas teruggenomen, middels doomachtige, tragere passages, waarin de keyboards een prominente plaats innemen. Deze wisselwerking maakt het album een stuk interessanter. Wel ben ik van mening dat de eerder genoemde hoge vrouwenkelen net wat te vaak van stal worden gehaald, maar dat is, denk ik, vooral een kwestie van smaak.

Ook flirt Septic Flesh met elektronica. Een nummer waarin dit erg duidelijk naar voren komt is het toepasselijk getitelde ‘Mechanical Babylon’. In deze track wordt namelijk veelvuldig gebruik gemaakt van elektronische elementen, drumsamples en vervormde zang. Mijns inziens is dit wel een verrijking van de sound, maar ik denk dat meer traditioneel ingestelde metaalhoofden deze elektronische escapades niet al te zeer op prijs zullen stellen. Verder valt vooral de openingstrack ‘Behold…the land of promise’ in positieve zin op. Tenslotte mogen de zeer vette, diepe grunts van zanger/bassist Set niet onvermeld blijven. Ergo: Een zeer afwisselend, extreem doch sfeervol metalalbum waar avontuurlijk ingestelde metalliefhebbers zeker mee uit de voeten kunnen.

Septic Flesh website