Recensie: Blood Red Throne – Affiliated With The Suffering (Hammerheart) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 6 januari 2003
Blood Red Throne – Affiliated With The Suffering (Hammerheart) (CD) Nadat gitarist Tchort zich een periode enkel en alleen met black metal heeft beziggehouden, middels zijn deelname aan de black metalbands Emperor en Satyricon, gaat hij met Blood Red Throne terug naar de muziek waarmee hij met Green Carnation in 1990 is begonnen, namelijk death metal. Na de goed ontvangen ‘Deathmix 2000’ demo en het puike debuut ‘Monument Of Death’ meldt de bloedrode troon zich wederom. Ditmaal met album nummer twee. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: Blood Red Throne heeft met ‘Affiliated with the Suffering’ een dijk van een death metalplaat uitgebracht.

Nadat je als luisteraar vriendelijk doch dringend dood gewenst wordt, ontsnapt de openingstrack ‘Unleashing Hell’. Een snoeihard death metalnummer, voorzien van een ietwat venijniger gitaargeluid dan we gewoon zijn van een death metalband. De toon is gezet. Middels een elftal precisiebommen, die naast hun brute karakter, ook de nodige melodie bevat, bewijst Blood Red Throne volwaardig mee te tellen in de overvolle, hedendaagse death metalbeweging. En met veelzeggende songtitels als ‘Mercy Killings’, ‘A Dream Of Death’, ‘Gather The Dead’ en ‘Mandatory Homicide’ (goh, waar lijkt dat toch op?) is het ook niet lang gissen naar de tekstuele inhoud.

In de sound van Blood Red Throne klinken vooral invloeden van Cannibal Corpse door. Zo herinnert de zang van Mr. Hustler aan die van mr. Corpsegrinder, maar ook de old school tempo’s refereren aan deze illustere heerschappen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het geweldige ‘Chaos Rising’. Voorlopig hoogtepunt voor mij is echter ‘Bleeders Lament’. Een overrompelende track, waar een aantal slepende passages en een eigenaardige solo in verwerkt zijn. Valt er dan niks te zeiken? Ja hoor, het album is voorzien van een spuuglelijke hoes.

85

Website Blood Red Throne