Recensie: Deicide - Scars Of The Crucifix (Earache/Zomba) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 10 februari 2004
Deicide - Scars Of The Crucifix (Earache/Zomba) (CD) Het laatste plaatwerk van Deicide 'Torment In Hell' ('01) was nou niet bepaald waar de fans van dit blasfemische doodseskader op zaten te wachten. En dat terwijl het er sowieso steeds meer op begon te lijken dat de band het meer moest hebben van haar staat van dienst - Deicide behoort onbetwist tot de grondleggers van het death metalgenre - dan van hun mate van zeggingskracht in de death metalscene van vandaag de dag. Nadat 'Torment In Hell' het einde inluidde van hun langdurige en uiterst moeizaam verlopen contractuele relatie met Roadrunner en zij niet veel later onderdak vonden bij Earache, lijkt de band weer op de goede weg. Iets dat nog meer onderstreept wordt met het gloednieuwe 'Scars Of The Crucifix'.

Met deze achtste langspeler toont de band rond frontman en enfant terrible Glen Benton, namelijk aan dat er weer rekening met deze heerschappen dient te worden gehouden. De old schoolsound vlamt weer als vanouds en maakt in moddervette tracks als 'When Heaven Shall Burn' (coole solo's!), 'From Darkness Come' of de beukende titeltrack een alles behalve ingekakte indruk. De veteranen moeten inmiddels wat betreft techniek en snelheid hun meerdere erkennen in tal van aanzienlijk jongere bands, maar het zou dan ook knap belachelijk zijn geweest als Deicide nou opeens met een hippe Nile-achtige sound op de proppen was gekomen.

Om geluidstechnische flaters ditmaal in de kiem te smoren, werd de hulp van knoppenfetisjist Neil Kernon (o.a. Judas Priest, Akercocke, Eminence) ingeroepen, die er met zijn volle en knallende productie voor gezorgd heeft dat 'Scars Of The Crucifix' de volle speelduur de pannen van je dak ramt. Volgens mij heeft die kerel sowieso een hekel aan vrije tijd, getuige de grote hoeveelheid albums, waar hij het afgelopen jaar zijn naam aan verbond. Wel moet me van het hart dat de luisteraar er met een summiere speelduur van zo'n 26 minuten ietwat bekaaid van af komt, zeker als je je bedenkt wat je tegenwoordig voor een cd neer moet tellen. Maar afgezien van de magere albumlengte, valt er weinig aan te merken op 'Scars Of The Crucifix'. Mij resten dan ook slechts de woorden: Deicide is terug! (Releasedatum: 23 februari).

86

Website Deicide