Recensie: Machine Head - Through The Ashes Of Empires (Roadrunner) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 6 januari 2004
Machine Head - Through The Ashes Of Empires (Roadrunner) (CD) Het afgelopen jaar leek het in metalland vooral de trend weer een 'ouderwets' hard album af te leveren en om terug te keren naar de zogenaamde roots. Kijk naar Sepultura, Korn en Metallica. Nou moet ik zeggen dat de in 2003 verschenen albums van Korn ('Take A Look In The Mirror') en Sepultura ('Roorback') me nou niet meteen deden denken aan hun hoogtijdagen, in creatief opzicht wel te verstaan. En over Metallica's desperate poging om rauw te klinken hoeven we het wat mij betreft helemaal niet te hebben.

Een band die je gerust aan dit rijtje toe kan voegen is Machine Head. Alleen sluit hun nieuwe album wιl naadloos aan bij hun eerste twee (en beste) platen. 'Through The Ashes Of Empires' klinkt namelijk als de perfecte mix tussen debuut 'Burn My Eyes' en het daaropvolgende 'The More Things Change'. Kort gezegd de albums waarop Machinehead nog als een echte metalband voor de dag kwam. Moderne thrash metal, aangelengd met een scheut hardcore. En dat is ook weer het recept voor deze plaat. Als de overrompelende opener 'Imperium' aan je voorbijtrekt, wordt je dat al snel duidelijk.

'Elegy' en 'In The Presence Of My Enemies' hadden zo op 'The More Things Change' kunnen staan en het eerdergenoemde 'Imperium' kan zich gerust meten met het betere beukwerk op 'Burn My Eyes'. Deze en eigenlijk alle nummers bevatten weer alle vertrouwde ingrediλnten: het technische, ritmische en opzwepende drumwerk van Dave McClain, de zwaar aangezette en agressieve riffs van Robb Flynn en nieuweling Phil Demmel - waarmee Flynn eerder al samenwerkte in de band Vio-Lence - en natuurlijk de woeste en verbeten vocalen van Robb Flynn, waarmee hij andermaal de demonen uit zijn roerige verleden te lijf gaat en zodoende weer als vanouds uitpuilen van de agressie en woede.

Met name in de melodieuze passages is duidelijk hoorbaar dat Robb Flynn aanzienlijk gegroeid is in zijn rol als vocalist. De zanger maakt daar dan ook gretig gebruik van, maar verliest de hoofdzaak daarmee geen moment uit het oog, namelijk: knallen! En dat doet 'Through The Ashes Of Empires'. Machine Head heeft gewoon het enige juiste album gemaakt. De mensen die de band na het softe en gladde 'Supercharger' hebben afgeschreven kunnen de band met weer met een gerust hart in de armen sluiten. Wonderen, ze bestaan nog!

95

Website Machinehead