Recensie: 7th Nemesis/Punishment - Chronicles Of A Sickness (Skull Fucked) (Split-CD)
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 19 november 2003
7th Nemesis/Punishment - Chronicles Of A Sickness (Skull Fucked) (Split-CD) Het gezeik over de zogenaamde achterhaalde Franse death metalscene moet nu maar eens afgelopen zijn. Dit land spuugt namelijk de een na de andere te gekke band uit. De meest interessante nieuwkomer vind ik persoonlijk 7th Nemesis, die vorig jaar voor het eerst van zich liet horen, middels een 3-track promo. De blackened death metal die zij op deze promo ten gehore brachten, was niet alleen van een hoog niveau, maar was ook nog eens behoorlijk origineel te noemen en viel derhalve bij mij in zeer goede aarde. Ik was dan ook erg benieuwd naar een vervolg daarop.

Die is er nu, in de vorm van een split met landgenoten Punishment. Veel is er niet veranderd sinds hun eersteling. In plaats van nieuwe dingen te proberen heeft de band ervoor gekozen om hun stijl verder uit te bouwen. Deze songs gaan namelijk verder waar hun eerste release ophield, al komt het materiaal ditmaal wel een stukje volwassener voor de dag. Genadeloos wordt er geopend met het overrompelende 'Vitriol Made Flesh', waarmee op gepaste wijze de toon is gezet: Straffe riffs, stoterige drums (die me enigszins aan Rebaelliun doen denken) en het lekkere furieuze stemgeluid van zanger Sargon, gaan hand in hand en zijn verpakt in afwisselende en extreme metaltracks die bol staan van de agressie. Deze heren zijn overduidelijk op de goede weg en een volwaardig debuut zal dan ook wel niet zo lang op zich laten wachten.

Na deze portie tomeloze agressie en energie, heeft de bijdrage van Punishment aanvankelijk iets weg van een koude douche. De rommelige death metal die dit gezelschap laat horen, kenmerkt zich door eenheidsworst, die verder vernaggelt wordt door het ronduit saaie en bij vlagen zelfs irritante gebrul van zanger Andi. Het lijkt me duidelijk dat deze band nog niet klaar is voor een volwaardig album, want het kost mij al moeite om me, zonder al teveel gapen, door de vier nummers op dit schijfje te werken. Is Punishment dan een slechte band? Nee, op zich niet, maar het contrast met 7th Nemesis is gewoon te groot om indruk te maken.

85/65

Website Skull Fucked Productions