Recensie: The Legion - Unseen To Creation (Listenable)
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 5 november 2003
The Legion - Unseen To Creation (Listenable) Zweden heeft natuurlijk een goede naam als het op black metal aankomt. Daar hoef je helemaal geen bandnamen voor te noemen. En wederom heeft dit Scandinavische land een kwalitieitsband in dit genre voortgebracht, namelijk The Legion, die met haar debuut 'Unseen To Creation' in ieder geval de pannen van mijn dak heeft geramd. Megabrute, immer doorrazende black metal is waar dit grimmige vijftal voor staat.

Op drums vinden we Emil Dragutinovic, die we kennen van Marduk. Dit is overigens niet de enige link met deze illustere heerschappen, want muzikaal zijn er ook zeker de nodige raakvlakken. Net als met Dark Funeral trouwens. Meer bands lijken tegenwoordig deze twee bands aan te grijpen als beginpunt voor een pot compromisloze no-nonsense black metal. The Legion slaagt er in ieder geval erg goed in dezelfde kwaadaardige sfeer op te roepen. Bovendien hebben zij hun sound verrijkt met een flinke scheut death metal, waardoor het album een stuk directer en bruter voor de dag komt.

Dit uit zich niet alleen in sporadische death grunts, maar komt ook duidelijk naar voren in de riffs, gierende solo's en de drumpartijen, die hier en daar ook behoorlijk 'death metal' klinken. Dit alles is door Tommy Tδgtgren in de Abyss Studio van een supervette en uiterst doeltreffende productie voorzien, waardoor 'Unseen To Creation' nog meer aan zeggingskracht wint. Een dikke aanrader voor zowel liefhebbers van black metal zonder keyboards en zangeressen in soepjurken, als fans van felle death metal!

87

Website The Legion