Recensie: Deeds Of Flesh - Reduced To Ashes (Unique Leader) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 29 september 2003
Deeds Of Flesh - Reduced To Ashes (Unique Leader) (CD) Je zou Deeds Of Flesh best kunnen omschrijven als de Motφrhead van de moderne US death metal. Want net als Lemmy en co. hoef je van deze heren geen abrupte stijlveranderingen te verwachten en liggen alle uitgebrachte albums op zijn minst in dezelfde lijn, om het maar voorzichtig uit te drukken. Het onlangs uitgebrachte 'Reduced To Ashes' laat namelijk andermaal geen verrassingen horen.

Wederom barst het album van de snelle blastbeats, moordende death metalriffs en onmenselijk lage grunts. Dit alles in tracks die gekenmerkt worden door techniek, gedisciplineerde strakheid en ongetemde lompheid. Voor de ware liefhebber (en daar mag ik mezelf graag toe rekenen) een heerlijke plaat dus. Ik kan me echter ook heel goed voorstellen dat er mensen zijn die het na een nummer of drie af laten weten, vanwege gebrek aan variatie. Deeds Of Flesh heeft namelijk een broertje dood aan subtiele intro's en melodieuze gitaarsolo's en brengt brute death metal in haar meest pure vorm.

Een duidelijk minpunt vind ik de nogal holle en dunne drumsound. Erg jammer, want drummer Mike mag zeker tot de toppers gerekend worden. Wat een snelheden! Lullig als al je inspanningen er dan zo bekaaid vanaf komen. Daartegenover staat echter wel een moddervette gitaarsound die werkelijk alles omver blaast. Mensen die wegliepen met Deeds Of Flesh's voorgaande releases zullen ook 'Reduced To Ashes' in de armen sluiten, al vraag ik me af of Jacoby, Eric en Mike hier veel nieuwe zieltjes mee gaan winnen.

80
Website Deeds Of Flesh