Recensie: Sotajumala - Kuolemanpalvelus (Cobra) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 16 juni 2010
Sotajumala - Kuolemanpalvelus (Cobra) (CD) ‘Ceremony of death’, dat is de Engelse vertaling van ‘Kuolemanpalvelus’, de titel van de derde full-length van het Finse Sotajumala. Debuut ‘Death Metal Finland’ was bruut, agressief en hard, de opvolger ‘Teloitus’ was wat meer easy listening en dit nieuwe album is ronduit briljant. Lekker slepende riffs, met hier en daar enkele Morbid Angel- en Behemoth-invloeden, worden afgewisseld met raggende blastbeats zoals we die vooral tegenkomen in de grindcorehoek. Verder maken de Finse teksten het geheel elke keer weer verrassend. En de Engelse vertalingen zeer welkom.

De kunst van het weglaten lijkt troef op dit album. Veel stukken worden gespeeld in uiterste simpliciteit, terwijl andere stukken weer erg gecompliceerd in elkaar steken. Dat samengevoegd klinkt echt supervet. Her en der wordt een nummer opgeleukt door een klein sampletje, maar dat is geen probleem, want het wordt er alleen maar beter van. Dit is zo’n plaat waarbij je hoofd automatisch beweegt op het ritme van de muziek en dat is natuurlijk enorm cool.

Ook klinken de fraaie afwisselingen in de zang, vooral in de tracks ‘Sokeus’ en ‘Toinen Tuleminen’ erg verrassend en is de sound van het album lekker helder, lekker vet. Zo mag death metal anno 2010 wel klinken van mij. Zelf ga ik me er dan ook voor de volle honderdtien procent voor inzetten om deze band eind van dit jaar naar Nederland te krijgen. Dit is namelijk nu al mijn favoriete plaat van 2010! Voorproefjes van ‘Kuolemanpalvelus’ zijn te vinden op het welbekende videokanaal en op Myspace.

98

Gerben Mol