Recensie: Trivium - Ember To Inferno (Lifeforce) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 24 september 2003
Trivium - Ember To Inferno (Lifeforce) (CD) Als ik me niet vergis is Lifeforce vooral een hardcorelabel. Het is dan ook grappig om op de site van Trivium een recensie te vinden, afkomstig van de site Vegan Hardcore. Grappig, want met hardcore heeft Trivium weinig van doen. Hoe je de muziek wel zou moeten noemen kan ik niet in een genrenaam vangen, want eenzijdigheid kan de band niet verweten worden. Op dit debuut (de band bracht eerder een demo uit) weet het in Florida residerende drietal op imponerende wijze death en thrash metal te vermengen met prachtig melodieuze, bijna heavy metal-achtige elementen. Op het eerste gehoor doet het nog aan als een bonte mengeling van stijlen, maar na de nodige luisterbeurten, vallen de puzzelstukjes langzaam maar zeker allemaal op hun plek.

Het mag inmiddels een afgezaagde term worden genoemd, maar dit is zonder twijfel een groeiplaat. Steeds meer ga je de logica van 'Ember To Inferno' zien en bewonderen. Hoe venijnige en bijzonder vet uitgevoerde thrash/death metal moeiteloos wordt gecombineerd met prachtige, melodieuze stukken, inclusief verdomd lekker solowerk, om vervolgens weer net zo genadeloos de oren van je kop te beuken met straffe, dampende thrash/death riffs en wervelend drumwerk. Deze mix geeft de muziek een flinke dosis dynamiek mee en is er verantwoordelijk voor dat de plaat all the way blijft boeien.

Zanger (en gitarist) Matt Heafy brult naar hartelust de longen uit zijn lijf met zijn vette, bij vlagen zelfs hardcore-achtige stemgeluid (toch een link met hardcore), maar gaat zich ook succesvol te buiten aan cleane vocalen. Dit keer een zanger die niet op zijn bek gaat als hij 'echt zingt', maar ιιn die recht overeind blijft met zijn prachtige zuivere stemgeluid. Hier en daar komt hij zelfs in de buurt van het betoverende stemgeluid van Opeth's Mikael Εkerfeldt. Ik vraag me af of Trivium op het juiste label zit, maar dat neemt niet weg dat 'Ember To Inferno' gewoon een prima en bijzonder enerverende en avontuurlijke metalplaat is. Vanaf 14 oktober verkrijgbaar bij de betere metaldealer.

87

Website Trivium