Recensie: Stone Temple Pilots – Stone Temple Pilots (Warner) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op zaterdag 5 juni 2010
Stone Temple Pilots – Stone Temple Pilots (Warner) (CD) Net zoals Layne Staley dat deed bij Alice In Chains, gooide zanger Scott Weiland met zijn excessieve drugsgebruik jarenlang flink wat roet in het eten van Stone Temple Pilots. Zo zag de band zich meerdere malen genoodzaakt tournees te cancellen omdat zanger Weiland voor de zoveelste keer was gearresteerd voor drugsbezit, of weer eens door een rechter verplicht werd af te kicken. Het waren dit soort incidenten waardoor de leden hoe langer hoe meer verwijderd raakten van elkaar en in 2003 dan ook afkoersten op een onvermijdelijke split.

Scott gaat al snel aan de slag als graatmager uithangbord van Velvet Revolver, waar hij vijf jaar later met slaande deuren weer zou vertrekken. Aanleiding voor de ruzie: onenigheid over zijn plannen voor een reünie van – jawel – Stone Temple Pilots. En zo ligt er negen jaar na ‘Shangri-La Dee Da’ opeens een nieuwe STP-plaat, vrij wisselend ontvangen, maar wat mij betreft dé plaat voor deze zomer. Muzikaal schijnt de zon in heerlijk soepel rockende songs als 'Between The Lines', 'Take A Load Off', het met country flirtende ‘Hickory Dichotomy’, ja zelfs het wat stemmige 'Dare If You Dare' is in essentie opgetogen.

Nee, Robert (bas) en Dean (gitaar) DeLeo, de broers die samen het muzikale brein van de band vormen, zijn niet verworden tot vervelende positivo’s. En ja, er huizen nog plenty demonen in de teksten van Scott Weiland. Niettemin laat het album zich beluisteren als een onbekommerde en opgewekte laidback rockplaat, waarop de band gedurfd maar geslaagd nieuwe paden bewandelt, maar door herkenbare en ijzersterke refreinen toch nog steeds typisch als Stone Temple Pilots klinkt.

86