Recensie: Ov Hell – The Underworld Regime (Indie) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 8 maart 2010
Ov Hell – The Underworld Regime (Indie) (CD) Toen er begin vorig jaar een eind kwam aan een kleine twee jaar juridische strijd tussen enerzijds zanger Gaahl en bassist King Ov Hell en anderzijds gitarist Infernus, met als inzet de rechten op het gebruik van de bandnaam Gorgoroth, leek King Ov Hell aanvankelijk de grote verliezer te zijn. De bassist zag zich immers niet alleen geconfronteerd met een verplichte naamswijziging, maar niet veel later ook met het vertrek van zijn medebandlid en frontman Gaahl, waardoor de tot God Seed omgedoopte band meteen ten dode opgeschreven was.

Toch is het nog wel goed gekomen met de Noorse zwartkijker, want slechts enkele maanden na het opheffen van God Seed richt hij met niemand minder dan Dimmu Borgir-boegbeeld Shagrath Ov Hell op, een band die gecompleteerd wordt door drummer Frost (Satyricon, 1349) en de gitaristen Teloch (1349) en Ice Dale (Enslaved, I) en dus al snel het predikaat ‘supergroep’ kreeg opgespeld. Waarmee King alsnog een goede bestemming vond voor de muziek die hij oorspronkelijk schreef voor God Seed.

‘The Underworld Regime’ gaat qua sound verder waar ‘Incipit Satan’ en vooral ‘Ad Majorem Sathanas Gloriam’ ophielden, Gorgoroth-platen die ook voor het overgrote deel door de bassist geschreven werden. Hedendaagse black metal dus; rauw, agressief en dreigend, maar eveneens verrassend pakkend. Ook doet Shagraths zwarte strot Gaahl al vrij snel vergeten. De hoge verwachtingen die de formatie van deze all-star band heeft gewekt, worden met ‘The Underworld Regime’ ruimschoots ingelost.

85

Myspace.com/ovhell