Recensie: Superjoint Ritual - A Lethal Dose Of American Hatred (Sanctuary) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 29 juli 2003
Superjoint Ritual  - A Lethal Dose Of American Hatred  (Sanctuary) (CD) De meeste mensen worden naarmate ze ouder worden steeds rustiger. Een duidelijke uitzondering op die regel luistert naar de naam Phil Anselmo, die we kennen als zanger van Pantera. Vorig jaar verscheen het debuut van deze heren en onder de noemer ‘Use Once And Destroy’ werd daarop al een niet te verwaarlozen dosis opgekropte woede geventileerd, in de vorm van een bundeling up-tempo, heftige, pissed off thrashgranaten. Datzelfde geldt voor het nieuwe album. Tezamen met zijn Superjoints trekt Phil op dit tweede album namelijk weer ouderwets fel van leer.

Laat je dan ook niet misleiden door de groovy, Down-achtige riff, die opener ‘Sickness’ inluidt, want op ‘A Lethal Dose Of American Hatred’ is het vooral weer overrompelende, furieuze thrash wat de klok slaat, ondersteunt door de ‘over the top’ vocalen van Phil ( beetje in de stijl van het laatste Pantera-album.) en overgoten met een pittige hardcoresaus die brandt aan je bek.

In vergelijking met het debuut is trouwens zeker de nodige progressie geboekt. Zo is het geluid beter en blijven ditmaal de minder snelle songs wél overeind. Dat was op het debuut wel anders, die namelijk naar het einde toe een behoorlijk inkakkende indruk maakte, wat resulteerde in een aantal zielloze jamsessies. Too many superjoints, I suppose. Ook de snelle songs zijn ditmaal beter uitgewerkt en zitten zodoende net wat vernuftiger in elkaar, wat zich uit in riffs met meer spanning, songs die meer compleet zijn, meer variatie in zich hebben en hier en daar een verrassende hook bevatten. Bovendien is het vlotte, opzwepende drumwerk van Joe Fazzio het vermelden waard. Zijn sound op dit album is de kers op de even zo spreekwoordelijke taart.

Tekstueel is de heer Anselmo ook weer lekker op dreef, aangezien teksten als ‘Destruction of a person builds character’ en I wanna kill yourself, I wanna kill your family, I wanna kill your god’ weinig tot niets aan de verbeelding overlaten. Opgefokte zooitje, dat Superjoint Ritual. Wel een erg fijne plaat.

96

Website Superjoint Ritual