Recensie: Skinless - From Sacrifice To Survival (Relapse) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 29 juli 2003
Skinless  -  From Sacrifice To Survival (Relapse) (CD) Ik moest er even inkomen, maar hij is ingeslagen als een bom! Nou moet ik bekennen dat mijn verwachtingen van het nieuwe Skinless album ook wel erg hoog waren, aangezien diens voorganger ‘Foreshadowing Our Demise’ nog minstens wekelijks de weg naar mijn cd-speler of discman weet te vinden. Op ‘From Sacrifice To Survival’ maakt het death metalgezelschap duidelijk geen trek te hebben in een herhalingsoefening, al is er aan de sound van de band niets wezenlijks veranderd. Toch lijkt het erop dat de band ditmaal iets meer het experiment heeft opgezocht.

De songs zijn sneller, bevatten in een aantal gevallen cleane(!) ‘roepende’ vocalen en door de inbreng van nieuwbakken drumbeest John Longstreth (ex-Origin) wordt er een stuk meer gefreakt. De band bewandelt ook nu weer de paden van bruut hakken en zagen, langs loodzware trage passages, naar vette mid-tempo stukken, dicht geplamuurd door de brute en zeer vette vocalen van Sherwood Webber. Bovendien luistert het materiaal, ondanks de redelijke complexiteit ervan, opvallend lekker weg.

Tenslotte, de moddervette riffs van Noah Carpenter, ondersteund door de zware bas van Joe Keyser, die net als op voorganger ‘Foreshadowing…’ lekker ‘aanwezig’ is, maken dit album tot een logische en waardige opvolger van net genoemd album. De band toont hier namelijk andermaal aan dat zij niet voor één gat te vangen zijn. Dat komt ook tot uiting in de hoes van het album. Niet alleen erg ongebruikelijk voor een death metalband, maar ook gewoon een erg toffe tekening in de stijl van Image-comics als Darkness, Spawn e.d. Ik zou zeggen, in draf!

93

Website Skinless