Recensie: Sepultura – A-Lex (SPV/Steamhammer) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 27 januari 2009
Sepultura – A-Lex (SPV/Steamhammer) (CD) Nadat begin 2006 drummer Iggor Cavalera zijn vertrek bij Sepultura bekendmaakte, is in de vijfentwintig jaar dat de band bestaat het eerste Cavaleravrije studioalbum een feit. Toch blijkt Iggors vertrek geen al te grote aderlating, want op het nieuwe ‘A-Lex’ klinkt de Braziliaanse formatie nog altijd even krachtig en strijdbaar. In de persoon van Jean Turrer Dolabella is een uitstekende nieuwe trommelaar gevonden en in de vernieuwde bezetting levert Sepultura gewoon weer een bijzonder knappe plaat af.

Net als het voorlaatste ‘Dante XXI’ laat ‘A-Lex’ zich beluisteren als een donkere en rauwe metalplaat met een al even rauw thema. Was ‘Dante XXI’ Sepultura’s hedendaagse interpretatie van ‘Dante’s ‘La Divina Commedia’, ditmaal diende het boek ‘A Clockwork Orange’ (later verfilmd door Stanley Kubrick) als bron van inspiratie. Een boek dat verhaalt over Alex, een sadistische bendeleider, die al rovend en verkrachtend zijn dagen vult.

Meest opmerkelijke track die uit dit concept is voortgevloeid is ‘Ludwig Van’, waarin Alex zijn bewondering voor Beethoven aan belicht wordt, door samen met een groep klassieke muzikanten een metalen uitvoering van Beethovens Negende Symfonie ten beste te geven. Op andere momenten klinkt de band een stuk vertrouwder. In ‘Sadistic Values’ bijvoorbeeld, en in het vette ‘The Experiment’, nummers die het live ongetwijfeld goed gaan doen. Met 'A-Lex' bewijst de band dat Sepultura ook zonder Cavalera's volledig bestaansrecht heeft.

85

Muziek van 'A-Lex' op: Myspace.com/sepultura

Website Sepultura