Recensie: Imperia - The Ancient Dance Of Quetesh (Ebony Tears) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 4 november 2004
Imperia - The Ancient Dance Of Quetesh (Ebony Tears) (CD) Aan publiciteit heeft de voluptueuze nachtegaal Helena Iren Michaelsen de laatste jaren geen gebrek. Het begint met haar deelname aan de gothic metalband Trail Of Tears, waarmee zij in 1998 het album 'Disclosure In Red' opneemt. Na haar vertrek bij deze tranentrekkers duikt zij niet veel later op in Sahara Dust, de band van ex-After Forever-gitarist Mark Jansen, welke momenteel als Epica door het leven gaat. Deze samenwerking loopt al snel spaak, zodat zij opnieuw haar biezen pakt, gevolgd door het nodige moddergooien, over en weer.

Onverstoord zet de Scandinavische boezemvriendin door en besluit dan maar eigenhandig een band te formeren. Zij weet een aantal ervaren musici om haar heen te verzamelen, waarmee zij Imperia in het leven roept. Na het nodige gerommel in de bezetting - Henri Sattler en Arrοen van Weesenbeek (beiden God Dethroned) stappen voortijdig uit de band en zijn nu enkel als sessie-muzikanten van de partij - worden de twaalf tracks gecomponeerd, die uitmonden in 'The Ancient Dance Of Quetesh'.

Daarop doet Imperia feitelijk niets nieuws, maar wel datgene dat van hen wordt verwacht. Imperia voldoet met verve aan alle criteria die vandaag de dag aan dergelijke atmosferische, gotische metalformaties worden gesteld. Bombast, een melancholische ambiance, stukken ondersteunende heavy metal en een zangeres die haar keeltje in diverse bochten kan wringen: zowel op ijle hoogten als op lagere toongebieden weet zij zich moeiteloos te handhaven. Ook de verrichtingen van de overige Imperialisten zijn dik voor mekaar. 'TADOQ', is tevens gezegend met een massaal geluid, waarin vele muzikale lagen als een lasagne samensmelten. De beperkte mate van originaliteit doet dus niets af aan de geboden kwaliteit. Eenieder die dit genre een warm hart toedraagt, zal namelijk prima uit de voeten kunnen met dit album. No doubt about it.

80

MP3 'Mysted By Desire'

Website Imperia