Recensie: Reflection - When Shadows Fall (Cruz Del Sur) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 20 oktober 2008
Reflection - When Shadows Fall  (Cruz Del Sur) (CD) Reflection is een Griekse heavy/doom band die al zestien jaar aan de weg timmert. Ondanks deze lange carrière werd het debuutalbum ‘The Fire Still Burns’ pas in 1999 uitgebracht in eigen beheer, in 2001 opnieuw uitgebracht door het Secret Port-label. Waarschijnlijk had de band moeite met het vinden van een platenlabel. En dat kan ik me ook wel voorstellen als ik het nieuwe ‘When Shadows Fall’ beluister. Want om te blijven boeien met dit soort van-dik-hout-zaagt-men-planken-heavy metal zijn potige en epische composities een vereiste.

En dat is precies het probleem van Reflection. De Grieken weten op geen enkele manier te overtuigen. Van slecht spel is geen sprake, van repetitief saai spel echter des te meer. Het muzikale gedeelte van ‘When Shadows Fall’ is een dertien-in-een-dozijn-geval. Het gevoel dat je het al zo vaak eerder (en beter) hebt gehoord besluipt je al snel. Nu is de muziek zelf nog niet het grootste minpunt. Die eer gaat naar de uithalen van zanger Leo Stivala. Zolang de beste man zijn zwaardere zangstijl ten gehore brengt, klinkt het allemaal nog aardig.

Maar zodra hij de hogere regionen probeert te halen, klinkt hij uitermate vals, op een manier die snel op de zenuwen begint te werken. De zang staat ook nog eens erg prominent in de (verdere prima) mix, waardoor de nadruk extra op Leo's stem komt te liggen. Als de band een andere zanger weet over te halen en een spoedcursus variatie en creativiteit gaat volgen, kan het nog wel wat worden met deze Grieken, maar zolang de groep op deze weg doorgaat voorspel ik een weinig belovende toekomst.

58

Wout van Leuveren

Muziek van 'When Shadows Fall' op: Myspace.com/reflectiongr