Recensie: Heaven Rain - Far And Forever (Moonwolf) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 19 september 2008
Heaven Rain - Far And Forever  (Moonwolf) (CD) Bosnië staat niet bepaald bekend als een kweekvijver voor getalenteerde metalbands. Het Balkanland heeft een kleine nationale undergroundscene, maar voor zo ver ik weet, zijn er weinig bands die ook internationaal hoge ogen gooien. De formatie Heaven Rain gaat met zijn debuut ‘Far And Forever’ echter proberen ook buiten de landsgrenzen succes te verwerven. Uit een dergelijk door oorlog verscheurd land zou je verwachten dat dit vijftal agressieve metalcore of heftige thrash zou brengen. Niks is echter minder waar.

Heaven Rain schotelt ons een commercieel getint werkstuk voor, bestaande uit symfonische prog metal met wat melodieuze gothic-invloeden. Vooral in een nummer als ‘Beauty Of You’ zorgen de nogal kwelerige zang en de liefdesliedjes-achtige teksten ervoor dat de naam HIM naar boven komt. Terwijl het keyboardgebruik veel overeenkomsten kent met dat van een band als Nightwish. Gelukkig zijn dat niet de enige invloeden.

Dankzij veelvuldig dubbele basdrums en virtuoos, met effecten bewerkt gitaarwerk komt namelijk de progkant van Heaven Rain naar voren en doet de band me bij vlagen aan Dream Theater denken. Jammer genoeg halen ze dat niveau niet. Daarvoor zijn de composities te gelikt en niet spannend genoeg. De nogal mechanische productie die de (getriggerde) drums vlak doet klinken en de gitaren niet doet knallen, wekt de indruk dat we hier te maken hebben met een middle-of-the-road-plaat, vooral geschikt voor de vrouwelijke kant van het metalvolk.

65

Wout van Leuveren

Muziek van 'Far And Forever' op: Myspace.com/heavenrain