Recensie: Iced Earth - The Crucible Of Man: Something Wicked Part 2 (SPV/Steamhammer) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 15 september 2008
Iced Earth - The Crucible Of Man: Something Wicked Part 2 (SPV/Steamhammer) (CD) ‘The Crucible Of Man: Something Wicked Part 2’ is het tweede en laatste deel van de ‘Something Wicked’-saga, waarop het fictieve conceptverhaal van Iced Earth rond de opkomst en ondergang van de mensheid tot een ontknoping komt. Fans keken reikhalzend uit naar dit slotstuk, want zoals bekend is de geliefde zanger Matt Barlow weer terug in de gelederen. En laten we eerlijk zijn, hoewel Tim Owens geen slechte zanger is, past de diepe stem van Matt veel beter bij het theatrale geluid waar Iced Earth bekend om staat. Terugkijkend stak ‘The Glorious Burden’, de eerste plaat met zanger Tim Owens, sterk in elkaar en hoewel typisch Iced Earth, waren de songs prima op Owens zang afgestemd.

‘Framing Armageddon’ was daarna lichtelijk teleurstellend. Op dat album leek de band zich teveel op het verhaal te concentreren en probeerde een boek in muziekvorm te maken. Daarbij vergeleken zijn de songs op ‘The Crucible Of Man’ een stuk krachtiger en geschikter om ook afzonderlijk van elkaar te beluisteren, zonder meteen het hele album te moeten horen. Overbodige samples die puur voor het verhaal bedoeld zijn, zoals het lasergevecht ‘Invasion’ op het vorige album, zijn dit keer achterwege gelaten. Gelukkig maar, want die haalden alleen maar de vaart uit de muziek. Toch weet de band, de terugkeer van het bandgeluid bepalende Matt Barlow ten spijt, niet net zo te overtuigen als op bijvoorbeeld ‘The Dark Saga’ en ‘Something Wicked This Way Comes’.

De veelal epische nummers zijn overwegend mid-tempo gespeeld, maar ik mis de snelle krakers waar de band vroeger royaal mee in het rond strooide. Tegelijkertijd is een emotionele powerballad, zoals het prachtige ‘Watching Over Me’, ook nergens te bekennen. Daarvoor in de plaats krijgen we dan wel een nummer als ‘A Gift Or A Curse’, compleet met akoestische gitaar en percussie. En ook dreigende beukers als ‘Minions Of The Watch’ en ‘Divide And Devour’ maken een hoop goed. Met Barlow terug op zang en mits bandleider John Schaffer eens een vaste bezetting weet te houden, zou een volgend album wel weer eens van het oude niveau kunnen worden.

79

Wout van Leuveren

Muziek van 'The Crucible Of Man: Something Wicked Part 2' op: Myspace.com/icedearth