Recensie: Stonegard - From Dusk Till Doom (Indie) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 21 augustus 2008
Stonegard - From Dusk Till Doom (Indie) (CD) Na het eerste album ‘Arrows’ uit 2005 heeft de Noorse rock/metalband Stonegard een nieuw album uitgebracht. Alhoewel, nieuw is het album niet. ‘From Dusk Till Doom’ is al eerder uitgebracht in Scandinavië, maar na het grote succes in eigen land is de plaat nu ook in de rest van Europa uit. Het nieuwe album is naar eigen zeggen helemaal upgraded en opnieuw gemixt. Daarvoor heeft Stonegard een blik bekende producers (Ted Jensen, Daniel Bergstrand, Stamos Koliousis en Vangelis Labrakis) opengetrokken. Ik kende het album al en was zeer benieuwd naar de verbeterde versie.

De geluidskwaliteit is inderdaad stukken verbeterd. Met name de gitaren en de bas komen beter uit de verf. Het drumgeluid is hier en daar nog steeds te veel een brij. Stonegard is een geweldige band en valt niet in een hokje te duwen. Waar het eerste album ‘Arrow’ nog weinig een eigen sound kende, hebben de Noren een grote stap vooruit gezet. De nummers klinken verrassend en vallen nergens niet in herhaling. De invloed van de zanger is groot en dat is zeker geen minpunt. Pakkende, melodieuze zanglijnen, gecombineerd met groovende thrash metal.

Vooral het nummer ‘Morfheon’ is afwisselend en loopt, zonder dat je het door hebt, over in wederom een dijk van een nummer: ‘Crooked Fathers’. Soms meen ik een vleugje Alice in Chains te horen, maar als vervolgens de strakke thrash mij weer om de oren vliegt, zet ik deze gedachte al snel weer aan de kant. Het album is kort - negen nummers in vijfendertig minuten - en had best wat langer mogen duren, want ‘From Dusk Till Doom’ is zeker het beluisteren waard. In november is Stonegard in ons landje live bewonderen.

85

Mattijs Bronk

Muziek van 'From Dusk Till Doom' op: Myspace.com/stonegard